Afblæsningsventil: Hvad er formålet med denne enhed?
Blowoff-ventilen aflaster trykket i turboladede motorer. Blowoff-ventilen frigiver trykluft direkte til atmosfæren.
Denne ventil er beregnet til at forhindre dannelsen af højt tryk mellem turboladeren og gasspjældet og dermed reducere slitage på turboladeren og selve motoren.
Indhold
Hvordan virker afblæsningsventilen?
Under frigivelsen af trykluft opstår der en karakteristisk hvæsende eller fløjtende lyd, afhængig af ventilens udformning. Nogle ventiler er udstyret med et rørformet udløb, på grund af hvilket denne lyd bevidst forstærkes. Derfor køber nogle ejere af biler med turboladede motorer denne ventil udelukkende for dens lydeffekt, selv når motoren ikke har brug for den.
Afblæsningsventilen er forbundet via en vakuumslange til indsugningsmanifolden bag gasspjældet. Når gashåndtaget er åbent, er lufttrykket ens på begge sider af afblæsningsventilstemplet, og fjederen holder stemplet nede.
Relateret artikel - Gasspjæld: Sådan fungerer den og dens mulige funktionsfejl
Men hvis gashåndtaget er lukket, skubber trykket af trykluften fra turboladeren ventilstemplet op og åbner dermed lufttrykudløbet til atmosfæren eller tilbage til turboladeren.
Hvad er Blow off-ventilens rolle?
Uden en afblæsningsventil tvinges trykket mellem gashåndtaget og turboen tilbage gennem den fritsnurrende turbine, hvilket bremser den. Dette har en meget negativ effekt på turboladerens lejer og forkorter dermed dens levetid.
Blowoff-ventilen reducerer også turboforsinkelse. Uden afblæsningsventilen reducerer det akkumulerede tryk hastigheden på turboladerens turbine. Når der efterfølgende trædes på gashåndtaget, tager turboen længere tid om at snurre op til den hastighed, den slap fra, når der trædes på speederen.
Der er tre typer afblæsningsventiler:
Atmosfærisk
Atmosfæriske ventiler frigiver det akkumulerede tryk direkte fra røret til miljøet. Disse ventiler er kendetegnet ved en høj hvæsende eller hvæsende lyd.
Recirkulerer
Den tvinger det akkumulerede tryk tilbage i indsugningskanalen, før den kommer ind i turboladeren. Denne type afblæsningsventil er mere støjsvag end den atmosfæriske ventil, så den bruges af biler, der opfylder forskellige støj- eller emissionsstandarder.
Dobbelt port
En kombination af de atmosfæriske og recirkulerende (ovennævnte) ventiler.
Motorlyd med og uden afblæsningsventil
Hør hvordan motoren lyder med og uden afblæsningsventil. Sammenligningen starter klokken 2:33 i videoen nedenfor.