Bilens advarselslys: Hvad advarer de om?

Indikatore r på instrumentbrættet
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Bilens advarselslys er ikke noget nyt, men efterhånden som teknologien udviklede sig, blev de mange forskellige symboler på instrumentbrættet i din bil også gjort. Nogle af disse symboler lyser, hver gang du starter dit køretøj, men ingen bekymringer, medmindre de forbliver tændt, efter du har startet motoren.

I en nøddeskal er formålet med bilens advarselslys enten at informere eller advare føreren. For eksempel lyser fjernlyssymbolet, når du tænder dit fjernlys. Den har kun en informativ karakter. På den anden side, hvis check engine-symbolet lyser, bør du begynde at bekymre dig.

Indhold

Der er mange advarselslamper til biler, og selv erfarne bilister skal muligvis huske deres betydning. Derfor har vi udarbejdet en omfattende oversigt over forskellige bilsymboler, der kan optræde på dit instrumentbræt. Giv os venligst besked, hvis du opdager en advarselslampe på instrumentbrættet, som vi ikke har med i denne oversigt!

Røde symboler

Røde symboler i en bil, som farven antyder, indikerer et alvorligt problem, der skal løses med det samme. Nogle gange er det et spørgsmål om minutter, så det er rimeligt at parkere bilen til side, ringe til en ekspert eller selv løse problemet på stedet.

AdBlue advarselslampe

AdBlue advarselslampe

Lyset signalerer et lavt niveau af AdBlue-additiver. I de fleste tilfælde viser advarselslampen også information om den angivne rækkevidde, og du kan ikke starte motoren, efter at tilsætningsstoffet er brugt op.

Advarselslampe for åbne døre

Advarselslampe for åbne døre

Denne lampe tændes, hvis døren står på klem eller ikke er tilstrækkeligt lukket.

Advarselslampe for airbagfejl

Advarselslampe for airbagfejl

Denne lampe signalerer en fejl i airbagsystemets elektronik. Det kan ske, at airbaggene ikke udløses eller udløses af sig selv under et sammenstød. Vi anbefaler snarere et hurtigt besøg på et servicecenter.

Advarselslampe for servorat

Advarselslampe for servorat

Du vil støde på denne advarselslampe, hvis du har et problem med servostyringen. Fejlen kan være i elektriciteten eller servopumpen. Det er muligt at køre sådan et køretøj, men du må tåle den reducerede eller nul effekt af servostyringen.

Advarselslampe for skruenøgle

Advarselslampe for skruenøgle

Denne indikator har forskellige former afhængigt af producenten. Den lyser, når servicetjekket er nødvendigt. Det kan være en planlagt (indstillet interval) kontrol, en uventet funktionsfejl eller behovet for at gå til servicecenteret så hurtigt som muligt.

Afstandsadvarselslys

Afstandsadvarselslys

Lyset signalerer, at køretøjet foran dig er for tæt på! I et sådant tilfælde skal du straks sætte farten ned og holde en mere sikker afstand.

Batteri advarselslampe Læs mere

Batteri advarselslampe

Du har muligvis bemærket dette røde lys, da du starter dit køretøj. Hvis lyset forbliver tændt, kan det enten være en generatorfejl eller en iturevne generatordrivrem. Med en sådan fejl kan du kun gå til servicecenteret, hvis din motor ikke kører, efter at batteriet er afladet. Et meget bedre alternativ er dog at ringe til en trækvogn med det samme.

Bremsesystem

Bremsesystem

Hvis det røde bremselys er tændt, har du sandsynligvis håndbremsen trukket, i så fald bør du slippe den med det samme. Hvis lampen fortsætter med at lyse, skal du stoppe og kontrollere bremsevæskeniveauet (fyld det op, hvis det er under det korrekte niveau), da bremserne kan holde op med at virke.

Fartpilot advarselslampe

Fartpilot advarselslampe

Denne indikator lyser rødt, hvis den maksimalt indstillede hastighed overskrides, eller der er en fejl i systemet.

Kølervæske Læs mere

Kølervæske

Denne røde advarselslampe tændes, hvis kølevæskeniveauet er under minimumsniveauet, eller motoren er overophedet. Hvis dette sker, bør du stoppe og kontrollere kølevæskeniveauet. Hvis kølevæsken skal påfyldes, kan du kun gøre det, efter at motoren er kølet ned til 60 grader Celsius (140 grader Fahrenheit). Det betyder normalt at man venter et kvarter eller mere, afhængigt af udetemperaturen.

Antag, at du ikke har kølevæske eller destilleret vand ved hånden. Du kan også bruge almindeligt vand i nødstilfælde, men skal besøge servicecenteret senere.

En beskadiget vandpumpe, et revnet hoved, utætheder i kølesystemet eller en revnet radiator kan forårsage kølevæskelækage. Hvis kølevæsken ikke lækker, kan en defekt kontakt eller ventilator få motoren til at overophedes.

Motorolietrykslampe Læs mere

Motorolietrykslampe

Dette røde symbol advarer om utilstrækkeligt motorolietryk, en af ​​årsagerne kan være, at oliestanden er for lav. Du bør stoppe bilen med det samme og slukke for motoren, da smøringen ikke er tilstrækkelig. Hvis advarselslampen forbliver tændt, selv efter påfyldning, eller oliestanden er normal, skal du slukke for motoren og tilkalde en bugseringsvogn. Ellers risikerer du at sætte fast i motoren, da oliepumpen kan blive beskadiget.

Sikkerhedssele lys

Sikkerhedssele lys

Et selelys signalerer en passager uden sele. Derudover bør et højt bip også advare dig.

Start/Stop advarselslampe

Start/Stop advarselslampe

Den lyser, hvis start-stop-systemet har slukket for motoren. Efter at have trykket på koblingen, starter motoren. Ved automatgear skal bremsepedalen slippes.

Gule eller orange symboler

Instrumentbrætsymbolerne, der er oplyst i gult/orange, advarer dig normalt om et problem, som motorstyringssystemet har registreret. Det kan også være et lavt niveau af nogle væsker, DPF-regenerering osv. Det meste af tiden kan du stadig køre i en bil med et af de gule/orange symboler på, men du bør besøge servicecentret for at få diagnosticeret hurtigst muligt.

4 Wheel Drive Auto indikator

4 Wheel Drive Auto indikator

Denne lampe advarer føreren om, at køretøjet er i "AUTO"-tilstand med firehjulstræk. Det betyder, at køretøjet automatisk aktiverer firehjulstræk, når det registrerer et tab af vejgreb. De fleste moderne firehjulstrukne køretøjer bruger denne tilstand som standard. Problemet opstår, hvis lyset er tændt, selv når tilstanden skulle være slukket.

4 Wheel Drive High indikator

4 Wheel Drive High indikator

Denne indikator advarer føreren om, at køretøjet er i "HIGH"-tilstand med firehjulstræk. I tilfælde af ældre køretøjer udstyret med firehjulstræk var dette standardindstillingen under normale kørselsforhold - i et sådant tilfælde tilføjede producenterne sjældent advarselslyset til andre indikatorer. De fleste moderne firehjulstrækkere kører med standardindstillingen "AUTO" og tillader skift til 4x4 høj eller 4x4 lav.

4x4 High-tilstanden er nyttig, når der er behov for højere trækkraft ved normale og højere hastigheder, for eksempel på en snedækket vej, i regnvejr osv. Når tilstanden er aktiv, låses de forreste og bageste drivaksler mekanisk sammen, hvilket forårsager fronten. og baghjul til at rotere med samme hastighed.

Denne advarselslampe kan vises som 4x4 High, 4WD High eller i forkortede versioner som 4HI eller 4H. Hvis det blinker permanent (ikke når du skifter tilstand), er det et problem, og du bør gå til servicecenteret hurtigst muligt.

4 Wheel Drive Low indikator

4 Wheel Drive Low indikator

Denne lampe advarer føreren om, at køretøjet er i "LOW"-tilstand med firehjulstræk. Når tilstanden er aktiv, låses de forreste og bageste drivaksler mekanisk sammen, hvilket får for- og baghjulene til at rotere med samme hastighed. Et lavt gearforhold giver højere hjulmoment og dermed meget højere trækkraft.

4x4 Low-tilstanden er dog ikke beregnet til normal og højere hastighed, men især til meget langsom terræn og vanskelige terræner såsom stejle stigninger, mudret terræn eller dybt sand, hvor højere drejningsmoment og højere trækkraft er praktisk. Før du kører i sådant terræn med 4x4 Low-tilstanden, er det vigtigt at slå traktionskontrollen fra.

Afhængigt af producenten kan advarselslyset vises i forskellige varianter, det vil sige som 4x4 Low, 4WD Low eller i forkortet form som 4LO eller 4L. Hvis det blinker permanent (ikke når du skifter tilstand), er det et problem, og du bør gå til servicecenteret hurtigst muligt.

4x2, 2HI, 2H indikatorer

4x2, 2HI, 2H indikatorer

Disse indikatorer advarer føreren om, at et firehjulstræk kun leverer energi til to hjul. 4x2-tilstanden er velegnet til tørre overflader eller under gode køreforhold, hvilket giver en bedre brændstoføkonomi.

ABS-Lampe Læs mere

ABS-Lampe

Lyser, hvis ABS-sensoren eller styreenheden ikke fungerer korrekt. En bils hjul uden et fungerende ABS kan låse under bremsning. I dette tilfælde bremser køretøjet på samme måde som køretøjet, der ikke er udstyret med dette system (ældre køretøjer). Vær ekstremt forsigtig, når denne indikator lyser, især når det regner, eller overfladen er våd, og prøv at holde en sikker afstand, mens du er blød på bremserne.

Adaptive affjedringsdæmpere

Adaptive affjedringsdæmpere

Det signalerer en funktionsfejl i reguleringen af affjedringens stivhed. I dette tilfælde anbefales det at køre forsigtigt, da denne funktionsfejl påvirker stabiliteten. Derudover skal du gå til servicecenteret for en systemfunktionstest.

Adaptivt forlygtesystem (AFL)

Adaptivt forlygtesystem (AFL)

Dette symbol signalerer en fejl i det adaptive belysningssystem. Ligesom med regnsensoren skal belysningen stadig fungere i standardtilstand.

Advarselslampe for anhængertræk

Advarselslampe for anhængertræk

Hvis dette symbol vises på dit instrumentbræt, er anhængertræk ikke gået korrekt i indgreb. Det er nødvendigt at standse, afbryde og tilslutte trækanordningen så hurtigt som muligt.

Advarselslampe for bremseklodser Læs mere

Advarselslampe for bremseklodser

Denne advarselslampe tændes, når bremseklodserne er meget slidte. Vi anbefaler at udskifte dem så hurtigt som muligt, da virkningen af bremserne kan være reduceret.

Advarselslampe for dæktryk

Advarselslampe for dæktryk

Dette lys signaliserer forkert dæktryk i et eller flere dæk. Du bør kontrollere og justere trykket i dine dæk. Hvis du har skiftet dæk, og deres dimensioner afviger fra de tidligere, kan advarselslampen også vises. I så fald skal du blot indstille en ny værdi, så slukker lyset. Den nødvendige værdi afhænger af biltypen, dæk og andre faktorer - tjek manualen.

Advarselslampe for luftaffjedring

Advarselslampe for luftaffjedring

Lyset signalerer en funktionsfejl i luftaffjedringssystemet. Som med affjedrede støddæmpere anbefales det at køre forsigtigt og gå til et servicecenter.

Advarselslampe for pærefejl

Advarselslampe for pærefejl

Den informerer om en ikke-fungerende pære, der skal udskiftes.

Advarselslys bag spoiler

Advarselslys bag spoiler

Advarselslampen kan lyse i tilfælde af en funktionsfejl i bagspoilerens styresystem. Det anbefales ikke at køre på motorvejen med en sådan defekt spoilerkontrol, og du skal besøge et servicecenter så hurtigt som muligt.

Bakkekontrol (HDC/DAC)

Bakkekontrol (HDC/DAC)

Det signalerer, at bakkenedstigningskontrollen er aktiveret i tilfælde af en stejlere hældning. I denne situation tager systemet kontrol over køretøjets stabilisering og holder en konstant hastighed.

DPF advarselslampe

DPF advarselslampe

Advarselslampen DPF (dieselpartikelfilter) angiver enten et problem eller regenerering af partikelfilteret. Du bør køre og holde en konstant hastighed i et omdrejningstal på 2000 - 2600 o/min i mindst 15 minutter, eller indtil regenereringen af filteret er færdig. Når det er gjort, forsvinder symbolet. Ellers skal du hurtigst muligt gå til servicecenteret.

Du kan støde på regenerering af filteret, når du ofte bruger din dieselbil over korte afstande.

EPC advarselslampe Læs mere

EPC advarselslampe

Et oplyst EPC-advarselslys kan signalere en funktionsfejl i gasspjældet, traktionskontrollen, fartpiloten, speederen eller urenheder i brændstoffet. Et mindre alvorligt problem, der kan få EPC-lyset til at tænde, er en sprunget pære, sprunget sikring eller defekt bremselyssensor. I nogle tilfælde kan et lavt batteri også forårsage dette problem.

ESC advarselslampe Læs mere

ESC advarselslampe

Hvis denne advarselslampe blinker under kørslen, er den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) aktiv og griber ind i en kritisk situation, for eksempel ved skarpe sving for at forhindre udskridning. Hvis det lyser konstant, er systemet sandsynligvis ikke funktionelt (medmindre der er en fejl i elektronikken, der ved et uheld ville tænde lyset), eller det er slukket.

En advarselslampe med påskriften OFF indikerer altid, at systemet er slukket. Kørsel med ESC-advarselslyset tændt kan betyde, at køretøjets håndtering er dårligere, hvilket kan føre til farlige situationer på vejen. Nogle modeller har den samme form som ESP- og ESC-lygterne. Pointen er, at disse systemer er identiske. Forskellen ligger kun i navnet.

ESP advarselslampe Læs mere

ESP advarselslampe

Hvis ESP-advarselslampen blinker under kørslen, er ESP-systemet funktionelt og griber ind i styringen. Du kan støde på det, når du kører din bil på glatte eller problematiske overflader. Hvis dit ESP-lys konstant lyser, betyder det enten, at du har slukket det, eller også er der en fejl i systemet. I disse tilfælde ville din bils stabilitet falde.

Forlygte rækkevidde kontrol

Forlygte rækkevidde kontrol

Det signalerer en funktionsfejl i de automatiske justeringer af forlygterne. Funktionaliteten vil ikke blive forringet i manuel tilstand, men vil ikke fungere automatisk.

Gløderørsindikator

Gløderørsindikator

Indikatoren lyser, når nøglen er drejet til den anden position, dvs. lige før motorens start. Det signalerer forvarmningen og dermed gløderørenes aktivitet. Når den går ud, skal du starte motoren. Hvis gløderørsindikatoren også lyser under kørslen, kan den mest almindelige fejl være i gløderørene eller gløderørskredsløbet. Udskiftning af dine gløderør vil højst sandsynligt løse dette problem.

Grønne og blå symboler

Grønne og blå advarselslamper informerer normalt føreren om betjeningen af de enkelte systemer. Den blå farve var tidligere forbeholdt fjernlys, men i dag bruger nogle biler den for eksempel som erstatning for kølevæsketemperaturindikatoren.

Blåt motorkølevæskelys Læs mere

Blåt motorkølevæskelys

Det blå motorkølevæskelys informerer føreren om den lave kølervæsketemperatur. I dette tilfælde bør motoren ikke køres til høje hastigheder, mens denne lampe er tændt, fordi den ikke er opvarmet til dens optimale driftstemperatur.

Fjernlys

Fjernlys

Det blå symbol angiver, at fjernlyset er tændt.

Adaptiv fartpilot

Adaptiv fartpilot

Lyser, hvis den adaptive fartpilot er aktiveret. Adaptiv fartpilot styrer hastigheden og afstanden. Dette grønne symbol begynder at blinke, hvis den maksimalt indstillede hastighed overskrides. Hvis det ikke holder op med at blinke, selv efter at du har sænket hastigheden, kan systemet fejle, og du bør lade det tjekke på bilservicecenteret.

ECO-tilstand køreindikator

ECO-tilstand køreindikator

Den angiver den aktiverede ECO (spare)-tilstand, som sikrer, at køretøjet opnår det lavest mulige forbrug. Denne tilstand vil dog i sidste ende tage sit præg på køretøjet i form af svagere ydeevne, acceleration, langsommere reaktioner på speederen eller øget rekreation.

Fartpilot advarselslampe

Fartpilot advarselslampe

Den lyser, når fartpilotsystemet er aktiveret. Fartpilotsystemet styrer automatisk køretøjets hastighed.

Forreste tågelygter

Forreste tågelygter

Det signalerer, at tågeforlygterne er tændt.

Lane assist indikator

Lane assist indikator

Denne indikator lyser, når du tænder for vognbaneassistentsystemet. Lane assist-systemet, som navnet antyder, hjælper føreren med at holde køretøjet i vognbanen. Den advarer dig, hver gang din bil begynder at bevæge sig ud af vognbanen.

Nærlys indikator

Nærlys indikator

Det grønne indikatorlys betyder, at bilens nærlys er tændt.

Sidelysindikator

Sidelysindikator

Denne grønne advarselslampe tændes, når sidelygterne er i brug.

Tryk på bremsepedalindikator

Tryk på bremsepedalindikator

Den lyser, når bremsepedalen skal trædes ned og holdes, mens du flytter gearstangen ud af parkeringspositionen. Husk, at dette symbol kun vises i biler, der er udstyret med automatgear.

Hvide advarselslamper

De hvide advarselslamper har hovedsageligt en informativ funktion. I ældre biler var der ingen advarselslamper i denne farve. Med fremkomsten af flere og flere forskellige dele stiger deres antal konstant.

Advarselslampe for udvendig temperatur Læs mere

Advarselslampe for udvendig temperatur

Dette dashboard-symbol informerer om et fald i udendørstemperaturen under en bestemt værdi (4°C eller 39°F, hvis det ikke er tilpasset).