Dynamisk chassiskontrol: Hvad er dens fordele?
Dynamic Chassis Control (DCC) gør det muligt at indstille egenskaberne for bilens chassis efter førerens ønske eller automatisk afhængigt af vejens kvalitet.
Styreenheden justerer automatisk chassisets egenskaber ud fra hjulenes position og karosseriets hældning. Derudover giver dette system føreren mulighed for at vælge den ønskede chassisindstilling efter egne behov, ved at vælge mellem tre forskellige indstillinger: SPORT, COMFORT og NORMAL.
Indhold
Hvordan fungerer Dynamic Chassis Control?
Dynamic Chassis Control bruger elektrisk styrede støddæmpere, der gør det muligt at ændre deres dæmpningsegenskaber. Disse dæmpere styres af styreenheden baseret på data fra hjulløftsensorer og accelerationssensorer. DCC støddæmpernes stivhed justeres af en elektromagnetisk ventil, der styrer olieflowet og dermed påvirker chassisets egenskaber.
DCC kan automatisk ændre sine indstillinger. Systemet kan hurtigt evaluere stød forårsaget af hoppende hjul, når der er utilstrækkelig affjedring og automatisk justere dæmpningseffekten, så hjulene ikke hopper.
Dynamic Chassis Control er også i stand til at justere støddæmpernes egenskaber selv ved hårde opbremsninger eller ved kørsel over ujævnt underlag, hvor der ville være ekstrem affjedring (som rammer støddæmperne) og dermed støj i kabinen.
Dynamisk chassiskontrolopsætning:
Føreren vælger den ønskede chassisindstilling ved blot at trykke på en knap – bilen vil så foretage de nødvendige ændringer i indstillingerne. Hver af disse tre indstillinger (SPORT, KOMFORT, NORMAL) påvirker støddæmpernes egenskaber, servostyringens reaktion og reaktionen på at træde på speederpedalen.
Hvilke biler bruger Dynamic Chassis Control?
For eksempel bruges Dynamic Chassis Control af Volkswagen, Seat, Škoda og Audi biler. Andre bilproducenter bruger også et lignende system, men under et andet navn.
Ford mærker sine bilers adaptive chassis som CCD (Continuously Controlled Damping), Opel bruger mærket AST (Adaptive Stability Technology), og BMW på den anden side Adaptive Drive-systemet, som dog er udvidet med funktionen af aktiv stabilisering af bilens hældning.