Lane Assist: Kender du banesporingssystemet?
Lane Assist er et vognbaneovervågningssystem. Det er altså et system, der giver dig mulighed for at holde bilen i vognbanen. Lane Assist advarselslamper på instrumentbrættet signalerer, at systemet er tændt, men de kan også signalere en fejl, afhængigt af deres farve.
Lane Assist-systemet kan klassificeres som et aktivt sikkerhedselement, fordi det forhindrer uønsket svingning eller sving i den modsatte retning ved at gribe ind i bilens styring og dirigere den tilbage.
Indhold
Lane Assists historie i en nøddeskal
Det første bilfirma, der udviklede et system svarende til Lane Assist-systemet, var bilfirmaet Mitsubishi i 1992. Et lignende system blev dog først indsat i biler i 2001 af bilfirmaet Nissan.
I 2003 introducerede Honda sit vognbanesystem under navnet LKAS. Desværre var alle biler udstyret med dette system kun beregnet til det japanske hjemmemarked (JDM).
Senere, i 2011, implementerede Honda LKAS-systemet til Accord-modellen, som var beregnet til det europæiske marked. Andre bilfirmaer kom dog med lignende systemer, men selvom det var det samme system, kaldte de det alle forskelligt.
Hvordan virker Lane Assist?
Lane Assist-systemet er kun aktivt ved hastigheder over 65 km/t. Systemet deaktiveres automatisk, hvis køretøjets hastighed falder under denne grænse. Hvis køretøjets hastighed overstiger 65 km/t, er systemet aktivt og følger de vandrette trafikskilte.
Dette system kan genkende en solid og brudt linje, hvortil det bruger et kamera placeret i bakspejlet. Det skal bemærkes, at dette system primært er designet til brug på motorveje og veje med klart synlige vandrette trafikafmærkninger.
Lane Assist-systemet har to tilstande, der kan tændes og slukkes uafhængigt af hinanden.
1. Mode, der forhindrer bilen i at svinge fra kørebanen
Denne tilstand af Lane Assist-systemet fungerer på den måde, at når bilen nærmer sig vandrette trafikafmærkninger (stiplede eller optrukne linjer), griber systemet automatisk ind i styringen og justerer kørselsretningen ved at flytte rattet, så bilen gør ikke afvige fra banen.
Styrken af indgrebet i styringen kan justeres, men føreren kan altid overvinde indgrebet i styringen. Men hvis føreren er ved at svinge med blinklyset tændt, evaluerer Lane Assist-systemet førerens hensigt og reagerer ikke.
2. Aktiv kørsel af bilen i kørebanen
Hvis denne tilstand er aktiveret, registrerer systemet automatisk de vandrette markeringer på begge sider af køretøjet. Den kan således guide og vedligeholde bilen i den valgte vognbane ved at forstyrre rattet.
Som jeg allerede har nævnt, kan føreren altid overvinde indgreb i styringen og dermed rette bilens retning. Derfor er Lane Assist-systemet ikke ansvarlig for kørsel af køretøjet, og hele byrden forbliver på føreren.
Hvis Lane Assist er aktiv, og bilisten ikke har hænderne på rattet, vurderer systemet det, som om føreren ikke kører, og efter et par sekunder udløser det et advarselssignal og deaktiveres. Dette system reducerer derfor risikoen for utilsigtet vognbaneskift.
Lane Assist er afhængig af gode forhold
Lane Assist-systemet fungerer muligvis ikke altid, såsom i tåge, kraftig regn eller sne, når du passerer en skarp kurve eller kører, og når solen oplyser vejen for meget.
Derudover også ved dårlige vandrette afmærkninger af lav kvalitet og selvom systemkameraet ikke har tilstrækkeligt udsyn til vejen - for eksempel i tilfælde af, at der er et andet køretøj foran din bil.
Føreren af køretøjet er derfor altid ansvarlig for at føre køretøjet, også selvom det er udstyret med Lane Assist-systemet.