Tændrør: Hvordan virker de, og hvad er deres levetid?

Tændrør
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Tændrør er en væsentlig del af enhver benzinmotor. Uden disse små enheder kunne benzinmotoren ikke fungere, så enhver bilejer med denne type motor burde vide mere om dem.

Tændrør er elektriske enheder placeret i hovedet på hver cylinder. Tændrøret antænder en komprimeret blanding af brændstof og luft i cylinderen ved hjælp af en elektrisk gnist. I modsætning til et gløderør fungerer et tændrør kontinuerligt.

Indhold

Hvad er et tændrør lavet af?

Tændrøret består af to elektroder, den midterste og den ydre. Den centrale elektrode er omgivet af en isolator, hvis nederste del er presset ind i stikkets skal. Der er et gevind, så tændrøret kan fastgøres til cylinderhovedet, med en ydre elektrode støbt ind i bunden af gevindet.

Et meget vigtigt kriterium for et tændrør er afstanden mellem elektroderne. Gnisten er for svag til at fuldføre forbrændingsprocessen, når mellemrummet er for lille. På den anden side kan et for stort mellemrum forårsage, at tændrøret ikke tænder korrekt. Den gennemsnitlige afstand mellem elektroderne varierer mellem 0,5 mm og 1,8 mm.

Tændrørets levetid

Tændrør

Tændrør udsættes for meget stress gennem hele deres levetid. De er påvirket af meget høje temperaturer; derfor hører de til de dele, der skal kontrolleres eller udskiftes oftere.

Levetiden for et almindeligt kobber- og nikkeltændrør varierer mellem 30 og 60 tusinde kilometer kørt, men der er også stearinlys, hvis udskiftningsinterval er op til 90 tusinde kilometer. Iridium eller platin tændrør kan holde alt mellem 90 og 225 tusinde kilometer.

Hvis tændrøret ikke virker, arbejder motoren på færre cylindre, hvilket resulterer i, at motoren rykker og kører uregelmæssigt. Dette er ikke ideelt og bør rettes hurtigst muligt.

Sådan kontrollerer du, om tændrørene virker:

Tændrørenes funktionalitet kan testes på forskellige måder. Hvis et af tændrørene ikke virker, arbejder motoren på færre cylindre, hvilket giver vibrationer og en karakteristisk baggrundslyd. Det er derfor muligt at opdage fejlen i tændrøret blot ved lyden.

En anden måde at teste tændrørets funktionalitet på er at trække kabelenderne fra de enkelte tændrør, mens motoren går i tomgang. Motorhastigheden falder, hvis du trækker kabelenden fra det funktionelle tændrør. Men hvis du trækker kabelenden ud af det defekte tændrør, vil motorhastigheden ikke falde.

Derudover kan du også tjekke tændrøret ved at fjerne det fra motoren, tilslutte det til strømkilden og placere det på motorens jord. Hvis der efter start af motoren ikke begynder at springe gnister mellem elektroderne, betyder det, at stikket er ude af drift og skal udskiftes.

Resumé

Da tændrør ikke er en særlig dyr del med ret lang levetid, anbefaler vi at skifte dem regelmæssigt og ikke forlænge udskiftningen.

En kort videodemonstration af, hvordan tændrøret virker: