TGI-motorer: Hvad er deres fordele, og hvordan fungerer de?
Turbo Gas Injection, forkortet TGI, refererer til Volkswagen-biler udstyret med turboladede motorer med direkte naturgasindsprøjtning (CNG).
Disse motorer er strukturelt afledt af TSI-motorer, specifikt fra 1.4 TSI-motoren. TGI-motorer kan brænde benzin og komprimeret naturgas, dvs. CNG.
Indhold
Fordele ved TGI-motorer
Turbo Gas Injection-motorer var blandt de første udstyret med direkte indsprøjtning af naturgas og en turbolader. Takket være denne kombination opnås høj motorydelse og lave emissioner.
Ud over de nævnte plusser er TGI-motorer mere støjsvage og mere raffinerede end deres benzinsøskende, takket være det høje oktantal i komprimeret naturgas (CNG).
Det normale fald i motorydelsen ved afbrænding af CNG i naturligt aspirerede (ikke-turboladede) motorer elimineres af turboladeren i TGI-motorer.
Turboladeren kan drive en tilstrækkelig mængde luft ind i forbrændingskammeret, hvilket er nødvendigt for en ideel forbrænding, takket være hvilken der ikke er noget fald i motorydelsen ved afbrænding af CNG, som med klassiske atmosfæriske motorer.
Betegnelser på Volkswagen-koncernens biler, der brænder CNG:
Betegnelsen for turboladede motorer med direkte indsprøjtning af komprimeret naturgas varierer dog på tværs af hele Volkswagen-koncernen. Volkswagen og Seat bruger hovedsageligt forkortelsen TGI.
Andre mærker af bekymring bruger en anden betegnelse. For eksempel bruger Škoda forkortelsen G-TEC til at betegne sine biler drevet af naturgas og Audi G-Tron.
Alle koncernens biler bruger dog den samme 1.4 TSI-motor, som er tilpasset til at brænde komprimeret naturgas eller CNG.