Bremseklodser: Hvordan fungerer de, og hvilke er de bedste?
Bremseklodser er en del af skivebremser, og deres opgave er at bremse bilen sikkert under alle omstændigheder. Bremseklodser er en af de grundlæggende komponenter i ethvert køretøjs bremsesystem.
I denne artikel vil vi diskutere bremseklodsernes betydning, funktion og typer. Derudover vil vi sammenligne forskellige typer bremseklodser og belyse deres fordele og ulemper.
Indhold
Hvordan virker bremseklodser?
Bremseklodserne placeres ved hjælp af bremsekaliperen, så deres friktionsflader vender mod bremseskiven. Når du trykker på bremsepedalen i et køretøj, påføres der hydraulisk tryk på bremseklodserne, som så kommer i kontakt med bremserotorerne.
Bilbremsesystem: Hvordan virker det?
Resultatet er friktion, som igen bremser bilens fart. Ved hjælp af friktion omdanner bremseskiverne således bilens kinetiske energi til termisk energi. Denne varme og friktion forårsager dog gradvist slid på bremseklodserne, da materialet bliver slidt væk fra bremseklodserne, hver gang du aktiverer bremserne.
Skivebremser: Hvad er deres fordele og ulemper?
Når klodserne slides, øges bremselængden, hvilket gør det vanskeligt at standse køretøjet. Derfor er regelmæssig vedligeholdelse og udskiftning af bremseklodser nødvendigt for at forhindre ulykker.
Hvad er bremseklodser lavet af?
Bremseklodser består af stålstøtteplader med et friktionsmateriale bundet til den overflade, der vender mod bremseskiverne.
Der stilles høje krav til det materiale, som bremseskiverne er lavet af, og det skal:
Modstå de høje temperaturer, der opstår under omdannelsen af kinetisk energi til termisk energi på grund af bremsning
Modstå fugt - det skal i det mindste tåle midlertidig udsættelse for vand
Sørg for omtrent samme friktionsniveauer under afkøling/tørring - afkøling efter høje temperaturer og tørring i kontakt med vand
Har lav støj - materialet må ikke give for stor støj under friktion (bremsning).
Har en friktionskoefficient, der er lav nok til at forhindre hjulene i at låse fast, men samtidig høj nok til at give tilstrækkelig bremsekraft - friktionskoefficienten for bremseklodsmateriale ligger mellem
0,3
og0,5
På grund af dets modstandsdygtighed over for høje temperaturer blev asbest tidligere brugt, men på grund af dets toksicitet blev det erstattet af aramidfibre.
Typer af bremseklodser
Der er i øjeblikket fire hovedforbindelser, som bremseklodser kan fremstilles af. Bilproducenter anbefaler en bestemt type bremseklods til et specifikt køretøj, men kørestil, brug og personligt budget er nøglen.
Når du vælger bremseklodser, er det derfor godt at kende fordelene ved specifikke typer og vælge de bedst egnede baseret på din kørestil og dit køretøj.
1. Økologiske / ikke-metalliske bremseklodser
De er lavet af organiske materialer som gummi, fibre, harpiks eller syntetiske stoffer kombineret til en komposit i aramid, PAN osv. Bremseklodser lavet af organiske eller syntetiske materialer er blødere og skånsommere for bremserotorerne og producerer mindre støj end andre bremseklodser, men de slides hurtigere.
Derudover er de mindre modstandsdygtige over for høje temperaturer og kan overophedes under større belastning.
2. Halvmetalliske bremseklodser
For disse bremseskiver anvendes syntetiske stoffer blandet med en vis andel metaller til produktionen. Disse bremseklodser er hårdere, mere falmningsbestandige og holder længere end organiske/ikke-metalliske. Deres ulempe er dog større slid på bremseskiverne, som skal udskiftes oftere.
3. Metalliske bremseklodser
Disse bremseklodser er lavet af metalfibre, kobber og ståluld. De er meget holdbare og giver fremragende bremseevne. De producerer dog mere støv og støj end andre bremseklodser og er ikke skånsomme for bremseskiverne.
4. Keramiske bremseklodser
Disse bremseklodser er lavet af keramiske fibre forbundet med partikler af kobber, som har en høj varmeledningsevne. De er et kompromis mellem metalliske og organiske/syntetiske bremseklodser, da de er mere holdbare end metalliske (de har en lang levetid) og samtidig mere modstandsdygtige over for visnen end organiske/syntetiske.
Sammenlignet med andre typer bremseklodser er de ekstremt støjsvage. Tværtimod er deres ulempe den høje pris.
Sammenligning af bremseklodser
Når du vælger de bedste bremseklodser til din bil, skal du overveje flere faktorer, såsom biltype, køreforhold og personlige præferencer. Økologiske bremseklodser er bedst til hverdagskørsel, mens keramiske og metal bremseklodser er ideelle til sportsvogne.
Keramiske bremseklodser er de mest holdbare og producerer mindre støv, hvilket gør dem til et populært valg til luksusbiler. Metalliske bremseklodser giver den bedste bremsekraft og er velegnede til tunge køretøjer som lastbiler og SUV'er.
Slid på bremsesystemet | Bremsekraft | Støj | Pris | |
---|---|---|---|---|
Økologisk/syntetisk | Lav | Lav | Lav | € |
Semi-metallisk | Medium | Høj | Medium | €€ |
Metallisk | Høj | Meget høj | Høj | €€ |
Keramisk | Meget lav | Medium | Meget lav | €€€ |
Konklusion
Bremseklodser er kritiske komponenter i ethvert køretøjs bremsesystem udstyret med skivebremser. Korrekt vedligeholdelse og udskiftning af bremseklodser er afgørende for at sikre optimal ydeevne og forhindre ulykker.