Bilbremsesystem: Hvordan virker det?
Et bremsesystem er en vital komponent i ethvert køretøj. Den er ansvarlig for at bremse eller standse et køretøj i bevægelse. Bremsesystemet er sammensat af flere dele, der arbejder sammen for at skabe den nødvendige kraft til at standse køretøjet.
Denne artikel vil kaste lys over bremsesystemet, definere dets funktioner og hvordan det fungerer.
Indhold
Funktioner af et bremsesystem
Bremsesystemet er den vigtigste del af bilen i forhold til aktiv sikkerhed. Hovedfunktionen af et bremsesystem er at stoppe eller bremse et køretøj i bevægelse. Den tjener dog også andre funktioner, såsom at opretholde køretøjets stabilitet, forbedre førerkontrollen og reducere slid på køretøjets dæk.
Sådan fungerer et bremsesystem
Når en chauffør lægger pres på bremsepedalen, sendes hydraulikvæske fra hovedcylinderen til kaliberne af bremseledningerne, hvilket får bremseklodserne til at presse mod bremserotoren. Friktionen skabt af denne proces genererer varme og bremser køretøjet.
Motorbremsning - Hvordan virker det, og er det skadeligt?
Bremsesystem og dets hovedkomponenter
Styreanordning - styrer betjeningen af hele bremsesystemet og omfatter for eksempel en pedal, et håndtag, en stang og lignende.
Bremser - den nødvendige bremsekraft skabes af dem.
Bremsetransmission - overfører effekten af energikilden til bremserne, som efterfølgende skaber bremsekraft.
Typer af bremsesystemer
Moderne biler kan være udstyret med et eller flere af følgende bremsesystemer.
Hydraulisk bremsesystem - Det bruger bremsevæske, som tvinger bremseklodserne til at stoppe hjulene. Hydraulisk bremsning har en større kraft end mekanisk bremsning, og chancen for fejl er minimal.
Elektromagnetisk bremsesystem - Dette system bruger elektromagnetisme til at opnå bremsning uden friktion. Takket være friktionsfri bremsning øges bremsernes levetid markant.
Servobremsesystem - Dette system er kendt som vakuumassisteret bremsning og bruger et vakuum til at øge bremsekraften.
Mekanisk bremsesystem - Dette system driver en nødbremse og håndbremse.
Enkelt- og dobbeltkreds bremsesystemer
I dag bruges enkeltkredsbremsesystemet ikke længere. Den blev erstattet af en to-kredsløb, hvilket væsentligt eliminerer risikoen for et fuldstændigt svigt af bremseeffekten i tilfælde af et svigt af et bremsekredsløb.
Vi kan opdele de to-kredsløbsbremsesystemer i henhold til forbindelsen af kredsløbene i:
Normal - et kredsløb for for- og et for bagbremser
Normal dobbelt - det ene kredsløb for både for- og bagbremser, det andet kun for for
Diagonal - et kredsløb, for eksempel for højre for- og venstre baghjul og det andet for venstre for- og højre baghjul
Typer af bremser
Der er to typer bremser: skivebremser og tromlebremser. Skivebremser er mere almindelige i moderne køretøjer, fordi de giver bedre bremseevne og er mindre tilbøjelige til overophedning. De består af en bremserotor og caliper, hvor bremseklodserne presser mod rotoren for at skabe friktion.
Skivebremser: Hvad er deres fordele og ulemper?
Tromlebremser er en ældre teknologi og er mindre almindelige i moderne køretøjer. De består af en bremsetromle og sko, hvor skoene presser mod tromlen for at skabe friktion. Tromlebremser er mindre effektive end skivebremser og er mere tilbøjelige til overophedning.
Tromlebremser: Hvordan fungerer de, og hvad er deres fordele?
Bremsetyper efter formålet
Driftsbremse - tjener til at bremse eller stoppe køretøjet, og føreren skal være i stand til at regulere dens virkning jævnt.
Nødbremse - giver dig mulighed for at bremse eller stoppe køretøjet i tilfælde af en fejl i driftsbremsesystemet. Nødbremsesystemet er normalt et intakt kredsløb af et to-kreds bremsesystem, eller det kan være en parkeringsbremse og derfor en håndbremse.
Parkeringsbremse - sikrer et stillestående køretøj mod bevægelse (parkering/håndbremse).
Konklusion
Afslutningsvis er bilens bremsesystem afgørende for enhver bil. Dens primære funktion er at standse eller bremse et køretøj i bevægelse. Den tjener også andre funktioner, såsom opretholdelse af køretøjets stabilitet, forbedring af førerkontrol og reduktion af køretøjsdæks slitage.