Dækmærker Forklaret: Hvad betyder koden på dækket?
Dækmærker kan forvirre mange mennesker, da de ikke kan finde rundt i forskellige tal og bogstaver på dækket. Mærkningerne formidler vigtig information om dæk, såsom størrelse, specifikationer og hvilken slags sikkerhedsstandarder, der blev opfyldt.
Denne omfattende guide vil vise dig, hvordan du afkoder markeringerne på et specifikt eksempel, så du ikke vil fare vild, når du ser symbolerne på gummiet på et dæk.
Indhold
Hvad betyder tallene på dæk?
Hovedmarkeringen på dækket består af en række tal (se den orange del af strengen på billedet) og kan se sådan ud: 205/65 R15
. Disse tal angiver dækstørrelsen, og er derfor afgørende for at sikre, at dækkene passer til din bil. Du kan tjekke din bils håndbog for den passende størrelse dæk. Lad os opdele denne streng og afkode hver del:
205
- Dækbredde i millimeter (fra en sidevæg til en anden)65
- Aspektforhold (dækhøjde som en procentdel af dækkets bredde, dvs. højden af dette dæk er 65 % af dækkets bredde)R
- Dækkets konstruktion - i dette tilfælde er 'R' forkortet fra "Radial" (du kan også støde på 'B' for Bias belt og 'D' for Diagonal)15
- Hjul/fælg diameter i tommer
Sekundære dækmærker forklaret
Udover hovedmarkeringen kan forskellige andre symboler på dækket være forvirrende ved første øjekast. Lad os først se på det sekundære symbol fra vores eksempel (se billedet, hvid tekst på dækket) ovenfor, der dukkede op efter hovedmarkeringen. Symbolet er 91V
, og kan opdeles i et tal og et bogstav.
91
- Belastningsindeks, i dette tilfælde er den maksimale belastning 615 kgV
- Hastighedsindeks/klassificering, i dette tilfælde er den maksimale hastighed 240 km/t (150 mph)
Belastningsindeks
Belastningsindekset repræsenterer et tal og refererer til et dæks maksimale belastning i kilogram. Tabellen nedenfor viser almindelige belastningsindekser og deres respektive belastninger. Belastningsindekset for passagerdæk spænder normalt fra 75 til 105, selvom du kan se indekser, der ikke er inkluderet i denne tabel, hvis du tjekker dækkene for andre typer køretøjer.
Belastningsindeks | kg | Belastningsindeks | kg | Belastningsindeks | kg |
---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 75 | 387 | 100 | 800 |
51 | 195 | 76 | 400 | 101 | 825 |
52 | 200 | 77 | 412 | 102 | 850 |
53 | 206 | 78 | 425 | 103 | 875 |
54 | 212 | 79 | 437 | 104 | 900 |
55 | 218 | 80 | 450 | 105 | 925 |
56 | 224 | 81 | 462 | 106 | 950 |
57 | 230 | 82 | 475 | 107 | 975 |
58 | 238 | 83 | 487 | 108 | 1000 |
59 | 243 | 84 | 500 | 109 | 1030 |
60 | 250 | 85 | 515 | 110 | 1060 |
61 | 257 | 86 | 530 | 111 | 1090 |
62 | 265 | 87 | 545 | 112 | 1120 |
63 | 272 | 88 | 560 | 113 | 1150 |
64 | 280 | 89 | 580 | 114 | 1180 |
65 | 290 | 90 | 600 | 115 | 1215 |
66 | 300 | 91 | 615 | 116 | 1250 |
67 | 307 | 92 | 630 | 117 | 1285 |
68 | 315 | 93 | 650 | 118 | 1320 |
69 | 325 | 94 | 670 | 119 | 1360 |
70 | 335 | 95 | 690 | 120 | 1400 |
71 | 345 | 96 | 710 | 121 | 1450 |
72 | 355 | 97 | 730 | 122 | 1500 |
73 | 365 | 98 | 750 | 123 | 1550 |
74 | 375 | 99 | 775 | 124 | 1600 |
Hastighedsindeks
Hastighedsværdien er repræsenteret af et bogstav, der svarer til den maksimale hastighed, et dæk kan holde, når det bærer den anbefalede belastning.
Hastighedsværdien | Maksimal hastighed km/h |
---|---|
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
VR | 210 |
W | 270 |
(W) | over 270 |
Y | 300 |
(Y) | over 300 |
ZR | 240 |
Du finder det måske mærkeligt, at bogstavet 'H' vises efter 'U', men det er ikke en fejl. Hvis du tjekker den komplette tabel over hastighedsindekser startende fra bogstavet 'A', vil du se, at bogstavet 'H' ikke er til stede i den nederste ende.
Andre dækmærker
Der er forskellige andre symboler udover de vigtigste og sekundære dækmærker. Dækket viser normalt producentens navn, mønster, fremstillingsdatokode, maksimal belastning, temperaturklasse og andre symboler. Det kan også have slidbaneindikatorer (TWI), fremstillingsland og E-mærke, hvis dækket opfylder EU's sikkerhedsstandarder.
Kode for fremstillingsdato (DOT)
Dækkets fremstillingsdato er f.eks. markeret som DOT F3OF OBDX 1422
. De sidste fire cifre kan opdeles i to:
14
- De første to cifre angiver ugen for dækfremstilling i det givne år22
- De sidste to cifre angiver det år, dækket blev fremstillet
Almindelige dækmærker forklaret
BIAS BELTED | Snorlagene er arrangeret i 30 til 40 grader |
---|---|
RADIAL | Snorlagene er anbragt i 90 grader i forhold til kørselsretningen |
TUBELESS | Tubeless dæk (de fleste dæk til moderne biler) |
TUBETYPE | Dæk der kræver indvendige slanger |
RUN FLAT | Dækket har forstærkede sider |
M + S | Mud + Snow - Velegnet til både mudret og snefyldt terræn |
A/S | Hele sæsonen - Velegnet til helårskørsel |
A/T | Terræn - Universaldæk til alle typer terræn |
R/T | Ujævnt terræn |
M/T | Mudderterræn - Velegnet til mudret terræn |
XL | Forstærket/forstærket dæk |
E-mærketabel
Den Økonomiske Kommission for Europa (ECE) indførte det såkaldte E-mærke, som er obligatorisk på alle dæk, der sælges i Europa.
Kode | Land | Kode | Land |
---|---|---|---|
E1 | Germany | E21 | Portugal |
E2 | France | E22 | Russia |
E3 | Italy | E23 | Greece |
E4 | Netherlands | E24 | Ireland |
E5 | Sweden | E25 | Croatia |
E6 | Belgium | E26 | Slovenia |
E7 | Hungary | E27 | Slovakia |
E8 | Czech Republic | E28 | Belarus |
E9 | Spain | E29 | Estonia |
E10 | Yugoslavia (former) | E31 | Bosnia and Herzegovina |
E11 | United Kingdom | E32 | Latvia |
E12 | Austria | E34 | Bulgaria |
E13 | Luxembourg | E37 | Turkey |
E14 | Switzerland | E40 | Macedonia |
E16 | Norway | E43 | Japan |
E17 | Finland | E45 | Australia |
E18 | Denmark | E46 | Ukraine |
E19 | Romania | E47 | South Africa |
E20 | Poland | E48 | New Zealand |
Udover det land, der har produceret og godkendt dækket, angiver en standardiseret etiket forskellige egenskaber ved dækkene, såsom:
Greb under våde forhold
Rullemodstand
Vejstøj
Disse egenskaber er klassificeret fra bogstaverne A-G, hvor A er bedst og G er dårligst.
Konklusion
Vi håber, at denne guide hjalp dig med at forstå forskellige symboler og markeringer på dækket. Hvis du synes, vi savner noget eller vil dele dine tanker, så lad os det vide i kommentarerne!