Dækmærker Forklaret: Hvad betyder koden på dækket?

Dæk
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Dækmærker kan forvirre mange mennesker, da de ikke kan finde rundt i forskellige tal og bogstaver på dækket. Mærkningerne formidler vigtig information om dæk, såsom størrelse, specifikationer og hvilken slags sikkerhedsstandarder, der blev opfyldt.

Denne omfattende guide vil vise dig, hvordan du afkoder markeringerne på et specifikt eksempel, så du ikke vil fare vild, når du ser symbolerne på gummiet på et dæk.

Indhold

Hvad betyder tallene på dæk?

Dækmærkning

Hovedmarkeringen på dækket består af en række tal (se den orange del af strengen på billedet) og kan se sådan ud: 205/65 R15. Disse tal angiver dækstørrelsen, og er derfor afgørende for at sikre, at dækkene passer til din bil. Du kan tjekke din bils håndbog for den passende størrelse dæk. Lad os opdele denne streng og afkode hver del:

  • 205 - Dækbredde i millimeter (fra en sidevæg til en anden)

  • 65 - Aspektforhold (dækhøjde som en procentdel af dækkets bredde, dvs. højden af dette dæk er 65 % af dækkets bredde)

  • R - Dækkets konstruktion - i dette tilfælde er 'R' forkortet fra "Radial" (du kan også støde på 'B' for Bias belt og 'D' for Diagonal)

  • 15 - Hjul/fælg diameter i tommer

Sekundære dækmærker forklaret

Udover hovedmarkeringen kan forskellige andre symboler på dækket være forvirrende ved første øjekast. Lad os først se på det sekundære symbol fra vores eksempel (se billedet, hvid tekst på dækket) ovenfor, der dukkede op efter hovedmarkeringen. Symbolet er 91V, og kan opdeles i et tal og et bogstav.

  • 91 - Belastningsindeks, i dette tilfælde er den maksimale belastning 615 kg

  • V - Hastighedsindeks/klassificering, i dette tilfælde er den maksimale hastighed 240 km/t (150 mph)

Belastningsindeks

Belastningsindekset repræsenterer et tal og refererer til et dæks maksimale belastning i kilogram. Tabellen nedenfor viser almindelige belastningsindekser og deres respektive belastninger. Belastningsindekset for passagerdæk spænder normalt fra 75 til 105, selvom du kan se indekser, der ikke er inkluderet i denne tabel, hvis du tjekker dækkene for andre typer køretøjer.

Belastningsindeks

kg

Belastningsindeks

kg

Belastningsindeks

kg

50

190

75

387

100

800

51

195

76

400

101

825

52

200

77

412

102

850

53

206

78

425

103

875

54

212

79

437

104

900

55

218

80

450

105

925

56

224

81

462

106

950

57

230

82

475

107

975

58

238

83

487

108

1000

59

243

84

500

109

1030

60

250

85

515

110

1060

61

257

86

530

111

1090

62

265

87

545

112

1120

63

272

88

560

113

1150

64

280

89

580

114

1180

65

290

90

600

115

1215

66

300

91

615

116

1250

67

307

92

630

117

1285

68

315

93

650

118

1320

69

325

94

670

119

1360

70

335

95

690

120

1400

71

345

96

710

121

1450

72

355

97

730

122

1500

73

365

98

750

123

1550

74

375

99

775

124

1600

Hastighedsindeks

Hastighedsværdien er repræsenteret af et bogstav, der svarer til den maksimale hastighed, et dæk kan holde, når det bærer den anbefalede belastning.

Hastighedsværdien

Maksimal hastighed km/h

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

VR

210

W

270

(W)

over 270

Y

300

(Y)

over 300

ZR

240

Du finder det måske mærkeligt, at bogstavet 'H' vises efter 'U', men det er ikke en fejl. Hvis du tjekker den komplette tabel over hastighedsindekser startende fra bogstavet 'A', vil du se, at bogstavet 'H' ikke er til stede i den nederste ende.

Andre dækmærker

Dækmærkning

Der er forskellige andre symboler udover de vigtigste og sekundære dækmærker. Dækket viser normalt producentens navn, mønster, fremstillingsdatokode, maksimal belastning, temperaturklasse og andre symboler. Det kan også have slidbaneindikatorer (TWI), fremstillingsland og E-mærke, hvis dækket opfylder EU's sikkerhedsstandarder.

Kode for fremstillingsdato (DOT)

Dækkets fremstillingsdato er f.eks. markeret som DOT F3OF OBDX 1422. De sidste fire cifre kan opdeles i to:

  • 14 - De første to cifre angiver ugen for dækfremstilling i det givne år

  • 22 - De sidste to cifre angiver det år, dækket blev fremstillet

Almindelige dækmærker forklaret

BIAS BELTED

Snorlagene er arrangeret i 30 til 40 grader

RADIAL

Snorlagene er anbragt i 90 grader i forhold til kørselsretningen

TUBELESS

Tubeless dæk (de fleste dæk til moderne biler)

TUBETYPE

Dæk der kræver indvendige slanger

RUN FLAT

Dækket har forstærkede sider

M + S

Mud + Snow - Velegnet til både mudret og snefyldt terræn

A/S

Hele sæsonen - Velegnet til helårskørsel

A/T

Terræn - Universaldæk til alle typer terræn

R/T

Ujævnt terræn

M/T

Mudderterræn - Velegnet til mudret terræn

XL

Forstærket/forstærket dæk

E-mærketabel

Den Økonomiske Kommission for Europa (ECE) indførte det såkaldte E-mærke, som er obligatorisk på alle dæk, der sælges i Europa.

Kode

Land

Kode

Land

E1

Germany

E21

Portugal

E2

France

E22

Russia

E3

Italy

E23

Greece

E4

Netherlands

E24

Ireland

E5

Sweden

E25

Croatia

E6

Belgium

E26

Slovenia

E7

Hungary

E27

Slovakia

E8

Czech Republic

E28

Belarus

E9

Spain

E29

Estonia

E10

Yugoslavia (former)

E31

Bosnia and Herzegovina

E11

United Kingdom

E32

Latvia

E12

Austria

E34

Bulgaria

E13

Luxembourg

E37

Turkey

E14

Switzerland

E40

Macedonia

E16

Norway

E43

Japan

E17

Finland

E45

Australia

E18

Denmark

E46

Ukraine

E19

Romania

E47

South Africa

E20

Poland

E48

New Zealand

Udover det land, der har produceret og godkendt dækket, angiver en standardiseret etiket forskellige egenskaber ved dækkene, såsom:

  • Greb under våde forhold

  • Rullemodstand

  • Vejstøj

Disse egenskaber er klassificeret fra bogstaverne A-G, hvor A er bedst og G er dårligst.

Konklusion

Vi håber, at denne guide hjalp dig med at forstå forskellige symboler og markeringer på dækket. Hvis du synes, vi savner noget eller vil dele dine tanker, så lad os det vide i kommentarerne!