Enkeltpunkts brændstofindsprøjtning: Hvilken type indsprøjtning er det?
Enkeltpunkts brændstofindsprøjtning (eller kort sagt SPI) er en indirekte brændstofindsprøjtning, hvor brændstof indsprøjtes via en enkelt indsprøjtningsventil i et fælles indsugningsmanifoldkammer opstrøms for gasspjældet.
Denne artikel vil kort forklare, hvordan single-point brændstofindsprøjtning fungerer og dens fordele og ulemper.
Indhold
Hvordan fungerer enkeltpunkts brændstofindsprøjtning?
Efter at brændstoffet er indsprøjtet ved hjælp af indsprøjtningsventilen ind i indsugningsmanifoldkammeret, blandes det med den strømmende luft og passerer gennem drosselventilen.
Gasspjæld: Sådan fungerer den og dens mulige funktionsfejl
Bag gashåndtaget er indsugningsrøret opdelt i separate kamre, ved hjælp af hvilke blandingen af brændstof og luft føres til motorens individuelle cylindre. Brændstofindsprøjtningstrykket i denne type indsprøjtning når 0,1 til 0,15 MPa (1 til 1,5 bar) over trykværdien i indsugningsmanifolden.
Med V-motorer løses enkeltpunkts brændstofindsprøjtning af to indsprøjtningsventiler, fordi der er to rækker cylindre. Således bruger hver række af cylindre én indsprøjtningsventil med et separat spjældkammer.
Enkeltpunkts brændstofindsprøjtning og dens fordele:
- Enkel konstruktion
- God spredning af brændstof
- Fordampning af brændstof på de varme vægge af indsugningsrøret (dette forbedrer blandingsforberedelsen)
Enkeltpunkts brændstofindsprøjtning og dens ulemper:
- Lang afstand af indsprøjtningsventilen fra forbrændingskammeret (forlænget blandingsfremstillingstid)
- Ujævn fordeling af blandingen for individuelle cylindre
- Kondensering af brændstof på indsugningsrørets kolde vægge
- Langsom reaktion på ændringer i motorens arbejdsforhold
Enkeltpunkts brændstofindsprøjtning blev brugt i årene 1980-1995 i amerikanske og europæiske biler i begyndelsen og midten af 1990'erne. I dag er denne teknologi forældet.