Gasspjæld: Sådan fungerer den og dens mulige funktionsfejl
Gasspjældet styrer lufttilførslen til motoren. Det bruges af benzinmotorer, men også af nogle moderne dieselmotorer. Gasspjældet er placeret i indsugningssystemet og er mekanisk eller elektronisk forbundet med gaspedalen.
Når gaspedalen trykkes ned, åbner gasspjældet. Ved et mekanisk styresystem reagerer spjældet med det samme. I modsætning hertil er den elektroniske styring ansvaret for motorstyringsenheden (Engine Control Unit - ECU), som styrer gasspjældet baseret på gaspedalens position.
Indhold
- Gasspjæld i tilfælde af benzinmotorer
- Mekanisk styret gashåndtag
- Elektronisk styret gasspjældhus
- Udskiftning af gasspjældsventilen med variabel ventiltiming
- Gasspjældet på benzinmotoren består af følgende
- En gasspjældsfejl kommer til udtryk som følger
- Hvordan forhindrer man problemer med gasspjældet?
- Gasspjæld ved dieselmotorer
Hvis din bil er udstyret med denne enhed, er det godt at vide mere om det, da det kan være hovedårsagen til, at EPC-advarselslampen vises på dit instrumentbræt.
Gasspjæld i tilfælde af benzinmotorer
Som nævnt ovenfor styrer gasspjældet lufttilførslen til motoren og åbner, når der trykkes på gaspedalen. Det kan styres på to måder:
Mekanisk
Elektronisk
Mekanisk styret gashåndtag
Gashåndtaget styres af et kabel fra gaspedalen, som er forbundet med gashåndtagets bevægelige mekanisme. Den mekaniske version af gasspjældsventilstyringen er mere effektiv, fordi responsen på gasspjældet er øjeblikkelig.
Elektronisk styret gasspjældhus
Signalet fra den elektriske speeder behandles af motorens styreenhed, som fortæller klappen, hvor mange grader den skal dreje. Jo mere der trykkes på gaspedalen, jo mere åbner gasspjældet.
Men hvis gaspedalen ikke trykkes ned, aktiveres gashåndtagets tomgangsposition, og motorkontrolenheden holder motoren i tomgang.
Udskiftning af gasspjældsventilen med variabel ventiltiming
I nogle motorer er gasspjældet erstattet af et variabelt ventiltimingssystem, såsom BMW Valvetronic, Honda i-VTEC, Toyota VVTC-i og andre.
Udskiftning af gasspjældsventilen med et variabelt ventiltimingssystem har flere fordele, såsom reduceret indsugningsmanifoldens flowmodstand med mindre motorbelastning, lavere brændstofforbrug og mere motorkraft.
Gasspjældet på benzinmotoren består af følgende:
roterende plade styret mekanisk eller elektronisk
et potentiometer, der informerer styreenheden om klappens position
tomgangshastighedskontakt
stepmotor (kun med elektronisk styret spjæld)
en fjederbelastet mekanisme, der nulstiller gasspjældet til dens oprindelige position efter frakobling
Gasspjældet er ikke en problemfri komponent, så der opstår af og til problemer og funktionsfejl. Det mest almindelige problem er dens tilstopning med kulstof og forskellige urenheder, eller det kan være en funktionsfejl i gashåndtagets elektronik.
En gasspjældsfejl kommer til udtryk som følger:
uregelmæssig motorgang
udsving i omdrejninger
motorstop
hastighedsudsving
problematisk motorstart
Det er muligt at fjerne fejlen ved at adskille og derefter rengøre gasspjældet med et passende rengøringsmiddel eller udskifte det helt. Du kan dog endda rengøre gasspjældet uden at skille ad ved at påføre et rensemiddel på gasspjældet med tændt motor.
Hvordan forhindrer man problemer med gasspjældet?
En effektiv måde at forlænge gasspjældsventilens levetid på er dens regelmæssige vedligeholdelse. Ud over en defekt i elektronikken i denne del kan den også blive tilstoppet med snavs - i dette tilfælde hjælper regelmæssig rengøring af gasspjældet.
Hvis rengøring ikke hjælper, skal gasspjældet udskiftes. Du kan få den udskiftet på dit servicecenter, men er du en af de mere erfarne og vovede bilister, kan du bestille eller købe gashåndtaget og selv udføre udskiftningen.
Gasspjæld ved dieselmotorer
I dieselmotorer bruges gasspjældet hovedsageligt til en blidere motorstop. Inden motoren slukkes, lukker ventilen og forhindrer dermed luft i at komme ind i cylindrene, hvilket gør, at motoren ikke rykker efter slukning.
Fejl i gasspjældet manifesteres i dieselmotorer som følger:
motorlampens advarselslampe er tændt
selvantændelse efter at have slukket motoren
Du kan anvende den samme tommelfingerregel for fejlfinding af et gasspjældhus til en dieselmotor som for et gasspjældhus for en benzinmotor. Det samme gælder for rengøring af delen eller udskiftningen af gasspjældet.