PowerPulse: Teknologi, der hjælper med at eliminere turboforsinkelse
PowerPulse er en teknologi, der hjælper med at eliminere den langsomme indtræden af kraft, der er typisk for turboladede motorer.
Den langsomme indtræden af kraft, det såkaldte turbolag, er et problem med mange turboladede motorer. Hvad handler det egentlig om, og hvad er turbolag?
Indhold
Hvad er turbo lag?
Turboforsinkelse er forsinkelsen mellem det øjeblik, du trykker på gaspedalen, og det øjeblik, hvor turboladeren begynder at give ekstra kraft til den turboladede motor. Det er på tide, at udstødningssystemet og turboladeren skal skabe den nødvendige impuls til at øge effekten.
Turbo Lag: Hvad er det, og hvordan reduceres det?
Årsagen er enkel – udstødningsgasser driver turboladeren, og indtil motoren kommer op i omdrejninger, har den intet at drive den med. Superchargers har ikke dette problem, fordi de drives direkte af motoren, og reaktionen på gassen er derfor øjeblikkelig.
Der er flere løsninger til at bekæmpe turbo lag, men Volvo gik om det på sin måde og udviklede dermed PowerPulse teknologien. PowerPulse-teknologien blev introduceret i 2015 i Volvo S90 og XC90 med den kraftigste dieselmotor med et volumen på 2,0 og en effekt på 173 kW.
Hvordan virker PowerPulse-teknologien?
Motoren, der anvender PowerPulse-teknologien, er udstyret med en elektrisk drevet kompressor, som fylder to-liters tryktanken med trykluft fra indsugningen, når der ikke kræves fuld motorkraft.
Denne tryktank lagrer luft under et tryk på 12 bar og udleder om nødvendigt den opsamlede trykluft i udstødningssektionen foran turboladeren.
Turbolader: Hvad er dens fordele, og hvad er turbolag?
Selvom lufttilførslen kun er tilstrækkelig til en tiendedel af et sekund, er det tid nok til, at turboladeren snurrer hurtigere og dermed forsyner motoren med mere luft.
Dermed starter motoren, og det er ikke længere nødvendigt at tilføre luft fra reservoiret før turboladeren, fordi de resulterende udstødningsgasser vil overtage dette arbejde.
Grænser for PowerPulse-teknologi
PowerPulse-teknologien virker dog kun op til en hastighed på 30 km/t, så den er praktisk talt kun aktiv ved opstart, når forsinkelsen i reaktionen på gassen er mest udtalt. Resultatet af at bruge denne teknologi er en bedre reaktion på tilsætning af gas og eliminering af turboforsinkelse.