Quattro: Hvordan fungerer firehjulstræk?
Quattro er betegnelsen for det firehjulstræk, der bruges af bilfirmaet Audi. Alle Audi-bilmodeller, der er udstyret med firehjulstræk, bærer denne betegnelse.
Men hvordan fungerer Audis firehjulstræk, og hvorfor er Quattro ikke som Quattro? Vi vil kaste lidt lys over dette i dagens artikel.
Indhold
Audi Quattro historie kort:
Drivkraften til at udvikle en bil med firehjulstræk for bilfirmaet Audi var Volkswagen Iltis, en terrængående bil udviklet på vegne af Audi. Under testkørslerne blev ideen om at bygge et firehjulstræk ind i en personbil født.
I 1977 blev Audi 80 udstyret med firehjulstræk fra Volkswagen Iltis til udvikling. Så der blev skabt en slags prototype, som fik betegnelsen A1. Efter forskellige tests blev dette design godkendt, og produktionen af firehjulstrækkere kunne begynde.
Den første masseproducerede Audi-bil udstyret med firehjulstræk var Audi Quattro-modellen i 1980. Denne model var en stor succes næsten umiddelbart efter introduktionen, så Quattro-betegnelsen bruges stadig i dag på alle Audi-modeller udstyret med dette drev.
Andre bilfirmaer i Volkswagen-koncernen bruger forskellige betegnelser for deres 4WD-biler. For eksempel brugte Volkswagen bilfirmaet flere navne, der angiver deres køretøjer udstyret med firehjulstræk, såsom Syncro eller det stadig brugte navn 4Motion. Audi bruger dog altid kun én betegnelse for sine 4WD-biler: Quattro.
Hvordan fungerer Quattro, altså firehjulstræk?
Quattro-drevet er permanent firehjulstræk med et inter-aksel differentiale, med kraftfordeling mellem for- og bagaksel i et forhold på 50:50. Biler med dette drev har meget gode køreegenskaber, især på glatte, våde og ustabile overflader.
4-hjulstrækindikatorer: Hvad er forskellen mellem 4x4 High, Low eller Auto?
Tværtimod er deres ulempe højere brændstofforbrug og lidt dårligere dynamiske egenskaber end biler udstyret med et drev på kun én aksel.
Et kompromis mellem firehjulstræk
Kompromiset mellem enkelt-akslet træk og firehjulstræk er enkelt-primært akseldrev, der bruger en Haldex-kobling, der omfordeler kraften mellem for- og bagakslen, når det er nødvendigt ved at til- og frakoble bagakseldrevet.
Nogle Audi-biler er også udstyret med et sådant system, for eksempel TT-modellen, men også A3-modellen. Disse modeller bærer også samme betegnelse, men mange kalder den falsk quattro eller falsk Quattro, fordi denne betegnelse teknisk set hører til et fuldgyldigt, permanent firehjulstræk.
Fordele ved BMW xDrive sammenlignet med Audi Quattro
Sammenlignet med Quattro-systemet med en konstant 50:50 kraftfordeling, har BMW med xDrive en meget lavere tendens til understyring, primært fordi den foretrukne drevne aksel altid er bagakslen.
Hvad er en falsk Quattro?
Så hvad er forskellen mellem den nævnte Quattro og den falske Quattro? En bil med det rigtige Quattro-system har motor og transmission monteret på langs. Motorkraften overføres gennem gearkassen til differentialet, som permanent omfordeler kraften i forholdet 50:50 til for- og bagakslen.
Motoren og gearkassen er monteret på tværs med det falske Quattro-system. Motorkraften driver primært kun forakslen, og bagakslen tilsluttes kun ved brug af en Haldex-kobling, når det er nødvendigt eller i nødstilfælde.
I dette tilfælde er der ikke tale om et ægte Quattro-system, og bilens køreegenskaber svarer ikke til dem for en bil udstyret med Quattro permanent firehjulstræk.