Søgeresultater
-
OHC distribution: Vidste du hvilken type ventilfordeling det er?
OHC-timing er en type ventiltiming af en stempelforbrændingsmotor, hvor knastakslen udover ventilerne også er placeret i topstykket. Betegnelsen for denne type distribution er afledt af det engelske navn OverHead Camshaft.
-
Valvetrains markeringer: Hvad betyder de?
Ventiltiming er en mekanisme, der bruger ventiler til at styre strømmen af arbejdsgasser (luft, brændstof, udstødningsgasser) gennem en stempelforbrændingsmotor. Dette er den mest almindelige type mekanisk distribution, der hovedsageligt anvendes i firetakts forbrændingsmotorer.
-
Knastaksel: Hvordan virker det, og hvad vidste du ikke om det?
Knastakslen er den aksel, der åbner indsugnings- og udstødningsventilerne på forbrændingsmotoren, og dermed tillader fyldning eller tømning af cylindrene. En knastaksel er et roterende håndtag, hvorpå knastene er placeret.
-
Tandrem: Hvad er det til, og hvor ofte skal det skiftes?
Tandremme spiller en nøglerolle i forbrændingsmotorer. De synkroniserer krumtapakslen og knastakselrotationen for at sikre korrekt ventiltiming, hvilket muliggør effektiv motorydelse.