OHC distribution: Vidste du hvilken type ventilfordeling det er?

Engine
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

OHC-timing er en type ventiltiming af en stempelforbrændingsmotor, hvor knastakslen udover ventilerne også er placeret i topstykket. Betegnelsen for denne type distribution er afledt af det engelske navn OverHead Camshaft.

Normalt er der kun indsat en vippearm mellem knastakslen(e) og ventilen. OHC-fordelingen indeholder således nogle få komponenter, som reducerer inertikræfter. Ulempen ved denne type distribution er kun den mere komplicerede konstruktion af cylinderhovedet.

Indhold

Fordelene ved OHC ventiltiming opvejer dog ulemperne, hvorfor dette design i øjeblikket er den mest anvendte type timing til moderne stempelforbrændingsmotorer. Det grundlæggende koncept for denne type distribution er én knastaksel pr. cylinderhoved.

Der er to topstykker til V-formede motorer, så der bruges to knastaksler (en til hvert hoved). En motor med en OHC-fordeling har mindst to ventiler for hver cylinder placeret i en række og over hvilke knastakslen er placeret.

OHC distribution kan drives på flere måder, enten:

  • Tandrem
  • Kæde
  • Tandhjul

Fordelingsdrevet er designet til præcist at justere krumtapakslens og knastakslens relative position, som ikke ændres under motordrift. Geardrev er meget sjældent, og i dag er det mest almindelige tanddrev en tandrem eller tandkæde.

OHC-fordelingen bruges hovedsageligt til fire-takts motorer. Det betyder, at knastakslen roterer 2x langsommere end krumtapakslen, fordi en firetaktsmotor udfører en arbejdscyklus i løbet af to krumtapakselomdrejninger.

OHC distribution kan opdeles efter konstruktion i:

SOHC (Single OverHead Camshaft) distribution:

Angiver én knastaksel pr. topstykke. Det er altså samme type distribution som OHC-fordelingen. De fleste motorer af typen bruger en sådan ventilfordeling:

  • 4-cylindret motor, otte ventiler
  • 3-cylindret motor, seks ventiler

DOHC (Double OverHead Camshaft) distribution:

Det angiver en type ventiltog, hvor to knastaksler er placeret i et cylinderhoved. Ved denne type fordeling er indsugningsventilerne anbragt i en række og udstødningsventilerne i anden række. Så den ene knastaksel styrer indsugningsventilerne, og den anden knastaksel styrer udstødningsventilerne.

Denne type ventiltog bruges til større ventiler pr. cylinder (3, 4, 5, 6 og så videre). DOHC-fordelingen omtales også nogle gange som 2xOHC.

DOHC-ventiltoget er den mest brugte togtype i dag og bruges for eksempel i begrebet motorer som:

  • 4-cylindret motor, 12 ventiler – 2 indsugningsventiler og en udstødning
  • 4-cylindret motor, 16 ventiler – 2 indsugningsventiler og to udstødningsrør
  • 4-cylindret motor, 20 ventiler – 3 indsugningsventiler og to udstødninger • • • 4-cylindret motor, 24 ventiler – 3 indsugningsventiler og tre udstødningsrør
  • 3-cylindret motor, 12 ventiler – 2 indsugningsventiler og to udstødningsgas