Advarselslampe for udendørstemperatur: Hvornår lyser den?

Advarselslampe for lav udetemperatur på instrumentbrættet
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Advarselslampen for udetemperatur taler nok for sig selv, men mange bilister kan ikke fortælle præcist, ved hvilken temperatur den lyser. Moderne biler er også udstyret med sensorer, der registrerer andre parametre ud over udetemperaturen.

Så hvornår tænder lampen for udendørstemperatur? Skal du have vinterdæk på, og hvad er de forskellige varianter af denne advarselslampe?

Indhold

Udetemperatur advarselslampe funktion

Advarselslampe for udendørstemperatur

Dette advarselslys har form som et snefnug, men kan også repræsenteres som et snefnug på vejen. Det hører normalt til informative hvide lys, men på nogle biler kan det lyse som en orange advarselslampe, for eksempel i tilfælde af Ford biler.

Hovedformålet med denne advarselslampe er at informere eller advare føreren om potentielt forringede køreforhold på grund af lave temperaturer. Chaufføren skal tilpasse sin kørsel til koldere temperaturer, hvilket ofte kan betyde is på vejen.

Hvilken temperatur angiver det?

Advarselslampe for udendørstemperatur

Denne advarselslampe er afhængig af køretøjets omgivende temperatursensor til at overvåge udetemperaturen. Føreren advares af den oplyste udendørstemperaturindikator, når temperaturen falder under en foruddefineret grænse. Denne grænse kan variere afhængigt af bilmærket, men standardområdet er fra 0 °C (32 °F) til 4 °C (39,2 °F).

For eksempel, i tilfælde af Volkswagen-biler, er denne grænse sat til 4 °C (39,2 °F). Indikatoren lyser, hvis sensoren registrerer den givne temperatur, men ikke slukker, før temperaturen stiger til mindst 6 °C (42,8 °F).

Hvorfor kommer det over frysepunktet?

Det skal bemærkes, at sensoren til måling af udetemperaturen måler temperaturen på den omgivende luft. Så hvis motoren varmes op, kan den vise en højere temperatur end den rigtige. Afvigelsen kan variere op til 5 °C (41 °F) afhængigt af sensorens placering. Det betyder, at den reelle temperatur kan ligge lige under frysepunktet.

Isglatte veje om vinteren

En anden faktor at overveje er, at på en klar morgen før solopgang er vejoverfladen køligere end luften. Sensoren tager heller ikke højde for vinden, som kan reducere temperaturen markant.

Selvom udelufttemperaturen nåede 4 °C (39,2 °F), og sensoren ikke havde nogen afvigelse, kan visse dele af vejene være isglatte, såsom delene i skyggen. Man skal også være forsigtig, når man kører over broen over floden.

Og for at gøre tingene værre begynder vandet at udvide sig ved en temperatur på 4 °C (39,2 °F). Vi vil ikke gå ind i detaljerne i fysikken, men i en nøddeskal skal du være endnu mere forsigtig end normalt og passe på vandpytter, da risikoen for akvaplaning er højere end under normale forhold.

Advarselslampen for udendørstemperatur bør ikke ignoreres

Lastbil i tågen

Denne advarselslampe er normalt hvid, når man taler globalt, men det betyder ikke, at den skal ignoreres. Is på vejen kan øge risikoen for en ulykke markant, især ved hensynsløs kørsel.

For at opsummere er disse risici ved kørsel i kolde temperaturer:

  • Dannelse af is på vejen, som forårsager en glat overflade
  • Reduceret trækkraft og dækgreb, hvilket påvirker håndteringen af ​​køretøjet
  • Nedsat sigtbarhed på grund af tåge, sne eller is
  • Sort is , som er svært at se og ekstremt farlig

Hvordan justerer man kørsel, når temperaturen er lav?

Erfarne chauffører kan springe denne del over, men de følgende tips vil være nyttige for dem, der ikke kører ofte eller først for nylig har fået deres kørekort. Når advarselslampen for udendørstemperatur vises på instrumentbrættet, skal du overveje følgende:

  • Sænk farten: Reducer din hastighed for at kunne reagere i tilfælde af udskridning på glat underlag og undgå i værste fald en kollision med høj hastighed.
  • Oprethold afstand: Dette tip er endnu vigtigere end det forrige. Tillad ekstra plads mellem dit køretøj og det forankørende køretøj for at tage højde for den længere bremselængde.
  • Tjek dæktrykket: Sørg for, at dine dæk er korrekt pumpet i henhold til producentens anbefalinger.
  • Vinterdæk: Hvis temperaturen regelmæssigt er lav, er der sandsynligvis ingen grund til at minde dig om nødvendigheden af ​​at bruge vinterdæk, som har bedre trækkraft under kolde forhold.
  • Rens din forrude: Hold din forrude klar og fri for is, sne og tåge for at bevare udsynet. Mange bilister i morgenrushet renser ofte ikke den frostede forrude ordentligt. Resultatet er dårligt udsyn og større risiko for en ulykke.
  • Tjek niveauet af frostvæske: Sørg for, at frostvæsken i dit køretøj er på det rigtige niveau, og at du bruger den rigtige blanding.

Interessante fakta om advarselslampen for udendørstemperatur

Temperaturen varierer: Som tidligere nævnt vil lyset for udendørstemperaturen normalt vises, når temperaturen falder til under 4 °C (39,2 °F). Denne grænse kan dog variere lidt mellem forskellige bilproducenter.

Ikke kun en advarsel om isdannelse: Selvom det primære formål med denne advarselslampe er at advare føreren om mulig isdannelse, kan den også tjene som en påmindelse om at foretage en generel kontrol af dit køretøj for koldere forhold. Dette inkluderer for eksempel kontrol af dæktryk, niveauet af frostvæske og forrudeviskervæske.

Avancerede systemer: Nogle moderne biler har avancerede temperaturovervågningssystemer, der kan give mere specifik information om vejforhold, herunder temperaturmålinger i realtid.

Ofte stillede spørgsmål om advarselslampen for udendørstemperatur

Q: Hvis udetemperaturindikatoren ikke vises, betyder det, at der ikke er fare for is på vejen?

Svar: Det er ikke altid tilfældet. Indikatoren fungerer som en advarsel, når temperaturen falder under en foruddefineret tærskel. Det er dog vigtigt at huske, at vejforholdene stadig kan være farlige, selvom denne advarselslampe er slukket. Vær altid forsigtig, når du kører i koldt vejr, da der stadig kan være is i visse områder.

Q: Kan advarselslampen for udendørstemperatur slukkes?

Svar: Muligheden for at slukke denne advarselslampe eller systemet, der overvåger udetemperaturen, er ikke tilgængelig, men det afhænger af bilen. Dette skyldes primært, at denne indikator tjener som en vigtig sikkerhedsfunktion.

Spørgsmål: Betyder advarselslampen for udendørstemperatur, at jeg skal bruge vinterdæk?

Svar: Nej, vinterdæk er ikke nødvendige. Det er dog en påmindelse om, at lavere temperaturer kan føre til farligere kørselsforhold. Vinterdæk giver bedre trækkraft og håndtering under kolde og iskolde forhold, så det er en god idé at overveje at bruge dem, når temperaturen regelmæssigt falder til under 7°C (44,6°F).

Konklusion

Selvom advarselslampen for udetemperaturen spiller en informativ rolle, er det godt at huske på de risici, der er forbundet med kørsel i koldere vejr, og ikke kun at tilpasse kørslen til disse forhold, men for at sikre, at bilen er forberedt til sådan vejr.