Motorstyringsenhed: Hvad er dens funktion?
Motorstyringsenheden (ECU) er en lille computer, det vil sige en mikroprocessor, som styrer bilens motor ved at evaluere data fra forskellige input (sensorer) i realtid ved hjælp af specifik software.
Den er også udstyret med en hukommelse til lagring af visse typer data, for eksempel fejlkoder, som senere kan aflæses ved hjælp af bildiagnostik. Man kan sige, at motorstyringsenheden er bilens hjerne.
Indhold
Moderne ECU'er er afhængige af mange inputdata, og de har brug for en forbindelse til elektricitet og en række forskellige sensorer. Her er nogle af de vigtigste data, som motorstyringsenheden evaluerer:
gaspedal position
gasspjældets position
krumtapaksel position
massestrøm
knastaksel position
kølevæsketemperatur
olietemperatur og olietryk
Og mange, mange andre data, uden hvilke den moderne motor ikke kunne fungere ordentligt. Alle data indsamles af sensorer, som sender informationen direkte til motorens styreenhed.
Motorstyringsenhedens ansvar:
Baseret på de inputdata, som ECU'en modtager fra ovennævnte sensorer, er den ansvarlig for følgende:
brændstof indsprøjtning
antændelse af brændstofblandingen
motoromdrejninger
turbolader ladetryk
fejldiagnose
regulering og kontrol af emissioner
Motorstyringsenheden er derfor en mellemmand, der behandler førerens anmodning. For eksempel trykker føreren på gashåndtaget, og ECU'en vurderer, hvilken tilstand der ville være den mest effektive for motoren. Inputdataene behandles med en effektiv algoritme, der hurtigt beregner, hvor meget brændstof og luft der skal lukkes ind i motoren, men også det nøjagtige tidspunkt, hvornår en sådan handling skal udføres.
De værdier, som ECU'en bruger, er gemt i såkaldte multidimensionale ydeevnekort. Disse kaldes også opslagstabeller - som ganske enkelt er en tabel med værdier, som en specifik parameter er tildelt.
En anden funktion af ECU'en er at beskytte motoren mod beskadigelse. Det vil sige, at hvis for eksempel motoren overophedes, og motorstyreenheden registrerer kritiske værdier, reducerer den øjeblikkeligt effekten eller slukker for motoren.
Historien om motorstyringsenheden i korthed:
1970-1979 - Motorstyringsenheden begyndte at styre flere funktioner, såsom solenoiderne på karburatorerne. Senere begyndte nogle kontrolenheder at regulere brændstofblandingen ved tomgang.
1980-1989 - ECU'er blev langsomt fuldt ansvarlige for brændstofstyring og tænding af benzinmotorer.
1990-1999 - Køretøjssikkerhed blev en del af motorstyringsenhederne. De begyndte langsomt også at dukke op i dieselbiler.
2000-2009 - Motorkontrolenheden tog en stor rolle i gasregulering, turbokontrol og mange emissionssystemer.
2010 til i dag - ECU har fuld kontrol over ovenstående systemer. I tilfælde af moderne biler kan motorstyringsenheden have mere end hundrede input og output.
Typer af elektroniske styreenheder:
Moderne biler er flettet sammen med forskellige elektroniske styreenheder, der kommunikerer med hinanden, men vi kan opdele dem i fire enheder.
Drivlinje - Motor (motorstyringsenhed) og dens komponenter, styretøj, transmission, kobling osv.
Kommunikationssystem - Radio, onboard computer, navigation, telefon, diverse displays mv.
Komfortsystem - Centrallås, klimaanlæg, varme, sædepositionsjustering, parkeringssensorer, fartpilot, affjedringsjustering.
Sikkerhedssystem - Airbags, sikkerhedsseler, ABS, vinduesviskere, lys, motordiagnostik, alarm, startspærre, ESP, dæktrykskontrol og meget mere.
Den elektroniske styreenhed er en elektrisk enhed, der ligesom enhver anden kan fungere dårligt på et tidspunkt. Selvom reparation er mulig, kan den nogle gange blive irreversibelt beskadiget, og udskiftning er nødvendig.
Defekt motorstyringsenhed - Kan jeg fortsætte med at køre?
En defekt motorstyring kan betyde et stort problem, afhængigt af fejlen. Fejlen kan negativt påvirke motorens ydeevne, brændstofforbrug, starter mv.
Nogle symptomer på en defekt motorkontrolenhed kan være som følger - Kontroller, at motorens advarselslampe er tændt, problematiske starter, højere brændstofforbrug, lavere effekt og meget mere.
Død ECU - Hvad sker der med bilen?
Hvis motorstyringsenheden dør, kan bilen ikke startes, da motorstyringen styrer motorens tænding. Derudover kan det også påvirke forskellige andre systemer alt efter biltype, men under alle omstændigheder, hvis bilen ikke starter, er det ikke meget relevant.