Klassificering af biler efter deres klasse i Europa

Autá na parkovisku
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Alle biler er placeret i en bestemt klasse, afhængig af deres ydre dimensioner, pris og slagvolumen og kraft af motoren under motorhjelmen. Den vigtigste parameter er bilens længde og akselafstanden på dens aksler.

Klassificering af biler efter klasse kan også påvirkes af fabrikanten, som kan prioritere eller vælge den klasse, bilen skal klassificeres i. Der er flere forskelle mellem de enkelte lande i Den Europæiske Union i klassificeringen af ​​biler i bestemte klasser.

Indhold

Disse forskelle er meget små, og i de fleste tilfælde er klassificeringen af ​​en bestemt bil i en given klasse den samme i alle EU-lande. Vi kan finde meget større forskelle, hvis vi ser og sammenligner klassificeringen af ​​biler mellem EU, USA og Storbritannien.

Mini

Miniklassen omtales også som segment A. Den mindste klasse er også en kategori af biler, hvis typiske karrosseri er en 3-dørs hatchback. Nogle bilproducenter tilbyder dog også cabriolet- og roadstermodeller. Miniklassebiler har normalt et slagvolumen, der er lig med eller mindre end 1,2 liter, og deres længde overstiger normalt ikke 3700 mm.

Typiske repræsentanter for miniklassen er:

Citroën C1, VW up, Ford Ka, Škoda Citigo, Kia Picanto, Peugeot 107, Smart ForTwo, Toyota Aygo, Renault Twingo og andre...

Lavere klasse

Den lavere klasse, også kaldet B-segmentet, er en kategori af biler, der er meget populær i Europa med hensyn til salg. Den typiske krop for disse biler er en hatchback, men nogle bilproducenter tilbyder også MPV, roadster eller cabriolet karosserier.

Biler af lavere klasse har normalt et slagvolumen på mellem 1,2 og 2,0 liter, og deres længde overstiger normalt ikke 4200 mm.

Typiske repræsentanter for den lavere klasse er:

Škoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo, Peugeot 206, Kia Rio, Ford Fiesta, Fiat Punto, Renault Clio, Citroen C3 og andre...

Lavere middelklasse

Den lavere middelklasse, også kaldet C-segmentet, er den bilkategori, der er bedst sælgende i de europæiske lande. De typiske karosserier af den lavere middelklasse er hatchbacks, liftbacks, stationcars og sedaner.

Nogle bilproducenter tilbyder dog også MPV, cabriolet og roadstere i denne klasse. Biler af den lavere middelklasse har normalt en længde på 4100 til 4600 mm. Motorerne under motorhjelmen på disse biler har normalt et slagvolumen fra 1,2 liter til 2,0 liter.

Typiske repræsentanter for den lavere middelklasse er:

Alfa Romeo 147, Citroën C4, Honda Civic, VW Golf, Škoda Rapid, Škoda Octavia, Fiat Bravo, Seat Leon, Peugeot 308, Renault Megane, Opel Astra og andre...

Middelklasse

Middelklassen, også kaldet D-segmentet, er en kategori af biler mellem den lavere og den øvre middelklasse. Normalt omfatter dette større familiebiler med sedans, stationcars og liftback-karosserier.

Biler af denne klasse har normalt en længde fra 4500 til 4900 mm. Motorerne under motorhjelmen på disse biler har normalt en slagvolumen på mellem 1,6 og 3,5 liter.

Typiske repræsentanter for middelklassen er:

Alfa Romeo 159, Volkswagen Passat, Škoda Superb, BMW 3-serie, Audi A4, Ford Mondeo, Citroen C5, Renault Laguna, Peugeot 508, Opel Vectra, Kia Optima og andre...

øvre middelklasse

Den øvre middelklasse, omtalt som E-segmentet, er en bilkategori mellem middelklassen og luksusbiler. Disse biler produceres hovedsageligt i sedan, liftback og stationcar karosserier.

Biler i denne kategori har normalt en længde på 4700 til 5000 mm, og under deres hætte er der motorer med en slagvolumen på 2,0 liter og mere.

Typiske repræsentanter for den øvre middelklasse er:

Audi A6, Alfa Romeo 166, BMW 5-serie, Citroën C6, Opel Omega, Peugeot 607 og mere...

Luksus klasse

Luksusklassen, også omtalt som F-segmentet, er en klasse af personbiler, der er større end den øvre middelklasse. Det er sedaner og limousiner, der giver stor komfort selv på bagsæderne.

Biler i denne klasse er normalt længere end 5000 mm, og motorslag fra 3,0 liter og mere er oftest skjult under motorhjelmen på disse biler.

Typiske repræsentanter for luksusklassen er:

BMW serie 7, Volkswagen Phaeton, Audi A8, Mercedes-Benz S-klasse og mere...

Sportsvogn klasse

Klassen af ​​sportsvogne omtales også som G-segmentet. Det er en kategori af biler med høj ydeevne, der når høj hastighed. Nogle biler i denne klasse er kun modificerede almindelige køretøjer. Andre er bygget som sportsvogne fra begyndelsen.

Typiske repræsentanter for klassen af ​​sportsvogne er:

Porsche 911, Toyota Supra, BMW 8-serien, Alfa Romeo 4c, Subaru Impreza WRX, Ford Mustang og mere...

Super sportsvogne

En super sportsvogn eller superbil er normalt en meget luksuriøs bil, hvis ydeevne er meget højere end nuværende sportsvogne. Det er en dyr, hurtig og kraftfuld bil, der kan antage mange former.

Typiske repræsentanter for supersportsudøvere er:

Aston Martin DB11, Ferrari Enzo, Ferrari LaFerrari, Zonda Pagani, Lamborghini Huracan, Lamborghini Aventador, Bugatti Veyron, Bugatti Chiron, Koenigsegg CCXR, Pagani Huayra, Mercedes-Benz Car SLS AMG, Porsche og andre...