Turbolader vs. naturligt aspireret motor. Hvilken er bedst?

Jaguar diesel engine shot at the 2006 London Motor Show
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Enhver bilist kender turboladede og ikke-superladede motorer. Bilentusiaster er nogle gange uenige og diskuterer, hvilken af ​​disse motorer der er bedre.

Denne artikel er en fortsættelse af serien om motorer. I den vil vi kort undersøge funktionen, fordele og ulemper ved turboladede og naturligt aspirerede motorer.

Indhold

Naturlig indsuget motor

Mustang on a drag racing

En naturligt aspireret motor fungerer ved at åbne indsugningsventilerne, når stemplet bevæger sig nedad, hvilket tillader stemplet at trække den nødvendige mængde luft ind i sit forbrændingskammer.

En naturligt aspireret motor arbejder ved det samme atmosfæriske tryk, som hvor den er i øjeblikket, hvilket betyder, at den suger lige så meget luft ind som dens kapacitet i cc, når den suges ind i cylinderen. Med andre ord suger en cylinder med et volumen på 500 cm3 kun en sådan luftmængde ind, som den efterfølgende blander med brændstof, så stor som dens volumen.

I virkeligheden vil der dog aldrig komme nøjagtig 500 cm3 luft ind i cylinderen, men lidt mindre, fordi en del af rummet vil være fyldt med brændstof og udstødningsgasser fra den forrige cyklus, og vi kan ikke glemme pumpetab heller.

Fordele:

  • Teknisk enkelhed - denne motor består af mindre dele, der kan svigte.
  • Billigere vedligeholdelse - billigere reservedele såsom stearinlys, olie og filtre.

Ulemper:

  • Højere forbrug
  • Lavere effekt - mens den samme slagvolumen bevares, opnår den atmosfæriske motor lavere effekt end den turboladede motor.

Turboladet motor

Turbolader

En turboladet motor kan øge trykket af den indsugningsluft, der går ind i motoren og derved øge dens volumetriske effektivitet. En større mængde luft gør det muligt at antænde mere brændstof. Motorens ydeevne er således højere. Motoren kan turbolades på to måder, enten med turbo eller supercharger.

Superchargers bruges i en meget mindre mængde, fordi de drives af motoren, hvilket betyder, at en vis mængde kraft kun bruges til dens kørsel, hvilket også giver et højere brændstofforbrug.

Turboladeren drives af energi fra udstødningsgasser, så den belaster ikke motoren unødigt og øger ikke brændstofforbruget. En turboladet motor har dog et mere komplekst indsugnings- og udstødningssystem, hvilket også betyder dens højere pris.

Fordele:

  • Lavere brændstofforbrug
  • Højere ydeevne - mens den samme slagvolumen bibeholdes, opnår en kompressormotor højere ydeevne end en atmosfærisk.

Ulemper:

  • Højere pris - Da en turboladet motor er strukturelt mere kompleks og indeholder et meget større antal dele end en ikke-superladet motor, afspejles dette også i prisen.
  • Dyrere vedligeholdelse

Konklusion

Det er op til dig, hvilken type motor du vælger, men du bør især overveje, hvordan og hvor du vil køre din bil.