Bremsenvæske: Hvad bruges det til, og hvilke betegnelser findes der?

Bremsenvæske er en uundgåelig del af hvert køretøj med hydraulisk bremsesystem. Den sikrer overførslen af den nødvendige kraft til at bremse eller stoppe køretøjet. Forkert valg eller forsømmelse af vedligeholdelse kan have stor betydning for køresikkerheden.

I denne artikel vil du lære, hvad bremsenvæske er, hvilke typer der findes, hvordan du bruger dem korrekt, og hvad du skal være opmærksom på.

Indhold

Hvad bruges bremsenvæske til?

Formålet med bremsenvæske er at overføre kraft gennem tryk. Væsker er ikke særlig komprimerbare, hvilket betyder, at den påførte kraft direkte komprimerer de kemiske bindinger i væsken.

Da olier kan skade tætningslisterne og slangerne i bremsesystemet, er bremsenvæske sjældent olieholdig. Den største del af bremsenvæsker er derfor baseret på glykol og ether, men der findes også bremsenvæsker lavet på mineraloliebase.

Alle bremsenvæsker skal opfylde bestemte krav, der fastlægges af forskellige organisationer som f.eks. SAE (Society of Automotive Engineers) eller regler fra diverse myndigheder.

Betegnelsen for bremsenvæske er internationalt kendt som DOT, hvilket er en forkortelse for det amerikanske transportministerium, som har fastsat specifikationer for ydeevnen af bremsenvæsker.

Betegnelser for bremsenvæsker

  • DOT 1

  • DOT 2

  • DOT 3

  • DOT 4

  • DOT 5

  • DOT 5.1

Væskerne DOT 2, DOT 3 og DOT 4 er kompatible med hinanden, men DOT 5 kan hverken blandes med eller erstattes af de andre væsker på grund af bremsenvæskens sammensætning. DOT 5 er baseret på silikone, mens de øvrige væsker er baseret på polyethylenglykol. Væsken DOT 5.1 er lavet på samme base som DOT 4 og er velegnet til ekstreme forhold.

Da DOT 5.1 er baseret på polyethylenglykol, kan den blandes med DOT 4. Generelt gælder det, at bremsenvæsker med en højere betegnelse er af bedre kvalitet og mere egnet til krævende forhold end dem med en lavere betegnelse.

Betegnelse

Tørt kogepunkt

Vådt kogepunkt

Viskositet

Hovedkomponent

DOT 2

190 °C

140 °C

-

Ricinusolie/alkohol

DOT 3

205 °C

150 °C

1500 mm2/s

Glycol Ether

DOT 4

230 °C

155 °C

1800 mm2/s

Glycol Ether

LHM

249 °C

249 °C

1200 mm2/s

Mineralolie

DOT 5

260 °C

180 °C

900 mm2/s

Silikone

DOT 5.1

260 °C

180 °C

900 mm2/s

Glycol Ether

Tørt kogepunkt refererer til ny væske, der endnu ikke har absorberet fugt, mens det våde kogepunkt angiver væske, der allerede har optaget 3,7% vand, hvilket er den gennemsnitlige fugtabsorption.

1. Viskositet

For at bremsesystemet skal fungere pålideligt, skal bremsenvæsken have en konstant viskositet over et bredt temperaturområde, inklusive ekstremt lave temperaturer.

Dette er især vigtigt for bremsesystemer, der er udstyret med et ABS-system eller et ESP-system.

2. Komprimerbarhed

Bremsenvæsker skal have lav komprimerbarhed, selv ved skiftende temperaturer. Dette er vigtigt for at sikre en ensartet følelse i bremsenpedalen.

Hvis bremsenvæsken ikke opretholder lav komprimerbarhed, kræves der længere bevægelse af bremsenpedalen for at overføre den samme mængde kraft til stemplet i bremsekaliberen.

3. Korrosion

Bremsenvæsker må ikke forårsage korrosion af de metaller, der bruges i bremsesystemets komponenter, og de skal også beskytte disse komponenter mod korrosion, når fugt trænger ind i systemet.

En fordel ved bremsenvæsker baseret på mineralolie, som LHM, er fraværet af korrosion.

Konklusion

Det korrekte valg og vedligeholdelse af bremsenvæsken er afgørende for sikkerheden i dit køretøj. Følg producentens anbefalinger, og kontroller regelmæssigt væskens tilstand for at minimere risikoen for bremsesvigt.