Blokeringsfrit bremsesystem (ABS)

ABS indikatorlys
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

Det blokeringsfrie bremsesystem (ABS - Anti-lock braking system) er en sikkerhedsfunktion i motorkøretøjer, der forhindrer hjulene i at låse fast (ophøre med rotation) under bremsning.

ABS hjælper føreren med at overkomme vanskelige situationer og bevare trækkraften med vejbanen, især ved opbremsning på glatte overflader eller nødopbremsning (hård). Det blokeringsfrie bremsesystem har til formål at forbedre køretøjets sikkerhed ved at reducere risikoen for udskridning og tab af kontrol.

Indhold

ABS historie kort

Konceptet med et blokeringsfrit bremsesystem går tilbage til 1920'erne, da den franske bilingeniør Gabriel Voisin udviklede et mekanisk system til at holde hjulene i gang, mens de bremser. Det var dog først i 1960'erne, at det britiske firma Dunlop introducerede ABS til fly.

I 1966 udviklede den amerikanske billeverandør Bendix Corporation firehjuls elektronisk ABS til biler, først installeret på Ford Thunderbird fra 1969.

I årenes løb er ABS-teknologien løbende blevet forbedret og blevet en standard del af de fleste køretøjer. For eksempel blev ABS i USA obligatorisk for alle nye personbiler i 2000, og i Den Europæiske Union blev det obligatorisk for alle nye biler i 2004.

ABS-systemkomponenter

Nogle komponenter er en del af køretøjet, ikke nødvendigvis det blokeringsfrie bremsesystem. Dette system bruger dem dog aktivt til sin funktion. Således består ABS normalt af følgende komponenter:

  • Hjulhastighedssensorer: Disse sensorer overvåger hvert hjuls rotationshastighed og sender denne information til ABS-kontrolenheden.
  • ABS-kontrolenhed: Denne elektroniske enhed behandler informationen fra hjulhastighedssensorerne og bestemmer, hvornår hjulene er låst. Den sender derefter signaler for at modulere bremsetrykket i overensstemmelse hermed.
  • Ventiler er placeret i bremseledningen og regulerer trykket på hvert hjul. De kan øge, opretholde eller mindske trykket som instrueret af ABS-kontrolenheden.
  • Pumpe: Pumpen hjælper med at genoprette bremsetrykket i bremseledningen, når ventilerne slipper den.
  • Bremsesystem: ABS fungerer sammen med køretøjets eksisterende bremsesystem, som består af komponenter såsom bremsepedalen, hovedcylinderen, bremseslanger, kalibere og bremseklodser eller -sko.

Sådan virker ABS

Når føreren trykker på bremsepedalen for at aktivere bremserne, registrerer hjulhastighedssensorerne enhver pludselig reduktion i hjulhastigheden, der kan indikere hjullåsning.

Hvis risikoen for hjullåsning bekræftes, griber ABS-styreenheden ind ved at justere bremsetrykket gennem ventilerne. Takket være denne modulation er det optimale bremsetryk nødvendigt for at forhindre hjulene i at låse, og samtidig opnås en effektiv bremsning.

Bremsepedal i en bil

Modulationsprocessen foregår i en række hurtige pulseringer, som føreren kan føle, som om bremsepedalen slår tilbage. Gå ikke i panik; bremsepedalens pulseringer er en normal del af ABS-driften og indikerer, at det blokeringsfrie bremsesystem fungerer korrekt.

Fordele ved ABS-systemet

Våd vej

Et blokeringsfrit bremsesystem giver flere fordele, herunder:

  • Bedre kontrol: Ved at forhindre hjulene i at låse, giver ABS føreren mulighed for at bevare styringen under hård opbremsning, hvilket kan forhindre kollisioner eller tab af køretøjskontrol.
  • Kortere bremselængde: Det blokeringsfrie bremsesystem hjælper med at reducere bremselængden på våde eller glatte overflader ved at forhindre hjullåsning og bevare trækkraften.
  • Reduceret risiko for udskridning: Ved at modulere bremsetrykket reducerer ABS sandsynligheden for udskridning under pludselige eller hårde opbremsninger.
  • Bedre køretøjsstabilitet: ABS hjælper med at opretholde køretøjets stabilitet ved opbremsning, hvilket især er nyttigt i nødsituationer eller ved kørsel på glatte overflader.

ABS-systemets begrænsninger

Indikatorlys på instrumentbrættet

Selvom ABS giver betydelige sikkerhedsfordele, er det ikke uden begrænsninger. Chauffører bør vide, at ABS ikke altid resulterer i kortere stoplængder, især på løse eller ujævne overflader som grus eller sne.

Derudover kan det blokeringsfrie bremsesystem ikke kompensere for dårlige kørevaner eller farlige hastigheder. Føreren skal altid holde sikker afstand, køre med en rimelig hastighed og være forsigtig i ugunstige vejrforhold.

Traction control og ESC

Mens det primære fokus for et blokeringsfrit bremsesystem er at forhindre hjulene i at låse under bremsning, inkluderer moderne køretøjer ofte yderligere sikkerhedssystemer såsom traction control og elektronisk stabilitetskontrol (ESC). Disse systemer samarbejder med ABS og giver dermed en yderligere forøgelse af køretøjets sikkerhed og stabilitet.

Traction control hjælper med at forhindre hjulspin under acceleration, især på glatte overflader. Når systemet registrerer et tab af trækkraft, reducerer det motorkraften eller aktiverer bremserne på de roterende hjul, hvilket hjælper køretøjet med at bevare vejgrebet og undgå udskridning. Traction control er nyttig, når du kører i våde, iskolde eller snedækkede forhold.

Vej i bjergene

Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) overvåger køretøjets retning og sammenligner den med førerens tilsigtede retning, som angivet af rattets vinkel. Hvis systemet registrerer uoverensstemmelser mellem disse to parametre, bremser det individuelle hjul eller reducerer motorkraften for at bringe køretøjet tilbage til det tilsigtede spor.

ESC-systemet er derfor nyttigt, når køretøjet risikerer at skride eller vælte, for eksempel ved pludselige undvigemanøvrer eller ved kørsel gennem sving med høj hastighed.

Hvorfor er ABS forbudt i F1?

Et interessant faktum, du måske ikke vidste om ABS, er dets forbud mod Formel 1-racing. I begyndelsen af 1990'erne eksperimenterede flere Formel 1-hold med ABS-systemer i deres racerbiler for at opnå en konkurrencefordel på banen.

Bekymringer over bilernes øgede kompleksitet og vægt samt potentialet for uretfærdige fordele fik imidlertid Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) til at forbyde ABS i Formel 1 i 1993. Forbuddet er fortsat gældende i dag. og gælder også for traction control.

Ifølge føderationen kræver det mindre færdigheder at køre et køretøj udstyret med disse systemer. Dette forbud er dog et eksempel på, at præstationer kommer før sikkerhed i motorsport.

FAQ - Spørgsmål og svar om ABS

Reducerer ABS bremselængden under alle forhold?

Svar: Selvom et blokeringsfrit bremsesystem kan hjælpe med at forkorte bremselængden på våde eller glatte overflader, resulterer det muligvis ikke altid i kortere bremselængder på løse eller ujævne overflader såsom grus eller sne. Den primære funktion af ABS er at forhindre hjullåsning og opretholde styrekontrol under hård opbremsning.

Kan jeg stadig bruge bremserne, hvis ABS-lyset er tændt?

ABS indikatorlys

Svar: Hvis ABS-advarselslampen tændes, indikerer det normalt et problem med systemet. I de fleste tilfælde vil køretøjets klassiske bremsesystem dog stadig fungere, takket være hvilket du kan stoppe køretøjet sikkert.

Dette system er et af hovedelementerne i sikkerheden, så det er vigtigt at løse problemet så hurtigt som muligt.

Kan ABS få bremsepedalen til at sparke?

Svar: Ja, når det blokeringsfrie bremsesystem aktivt forhindrer hjulene i at låse, modulerer det hurtigt bremsetrykket, hvilket kan få bremsepedalen til at sparke (en pulserende fornemmelse). Dette er en normal del af driften af ABS-systemet og indikerer, at det fungerer korrekt.

Er det muligt at eftermontere ABS på et ældre køretøj, der ikke har det?

Svar: Eftermontering af ABS på et køretøj, der ikke oprindeligt er udstyret med ABS, kan være en kompleks og dyr proces, der ofte involverer betydelige ændringer af bremsesystemet og installation af yderligere komponenter. Selvom det er teknisk muligt, anbefales det generelt ikke på grund af omkostninger, kompleksitet og mulige komplikationer under monteringsprocessen.

Konklusion

Afslutningsvis kan det siges, at det blokeringsfrie bremsesystem er en grundlæggende sikkerhedsfunktion i moderne køretøjer, som forbedrer styringen og mindsker risikoen for udskridning eller tab af kontrollen over køretøjet.

Forskellen mellem tændt og slukket ABS