Hård bremsepedal: Hvor er problemet?

Bremsepedal i en bil
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

En hård bremsepedal er et af de problemer, der hovedsageligt opstår i forsømte køretøjer, der ikke har fået god service. Da bremser er et af de vigtigste elementer i aktiv køretøjssikkerhed, bør du ikke glemme vedligeholdelsen af ​​bremsesystemet.

Ellers kan din almindelige køretur ende med en bule; i værste fald kan det også blive din sidste. Men uden videre, lad os se på problemet med den hårde bremsepedal.

Indhold

Hvad er årsagen til den hårde bremsepedal?

En defekt bremseforstærker er en af ​​de mest almindelige årsager til en hård bremsepedal. Takket være bremseforstærkeren er bremserne mere følsomme, så det er unødvendigt at bruge for meget kraft til at anvende dem. Så hvis bremseforstærkeren ikke fungerer korrekt, bliver bremsepedalen hårdere.

Ud over et problem med bremseforstærkeren kan en hård bremsepedal også være forårsaget af en fastsiddende kaliber eller bremsetrykregulator.

Løsning af problemet:

  • inspektion af overfladen på bremseklodserne og deres mulige udskiftning
  • reparation eller udskiftning af kaliberen
  • udskiftning eller reparation af bremseforstærkeren
  • udskiftning af bremsetrykregulatoren
  • udskiftning af vakuum rør, der fører fra bremseforstærkeren

Mange bilister kan forveksle dette problem med et andet fænomen, hvis manifestation ligner en hård bremsepedal. I virkeligheden er der tale om to problemer, hvis løsning måske ikke altid er identisk.

Bremsepedalmodstand

Dette fænomen opstår under opbremsning, og det betyder blot, at du skal bruge mere kraft for at trykke på bremsepedalen. Samtidig opfører pedalen sig, som om den er skubbet tilbage. Dette problem kan have flere årsager, såsom:

  • bremsevæsken er i dårlig stand
  • utætte bremsesystemslanger (bremsesystemet er beluftet)
  • forkert monterede bremsesko i tilfælde af tromlebremser
  • fastsiddende bremsetrykregulator
  • revnet vakuumrør fører fra bremseforstærkeren

Løsning af problemet:

  • svingning af bremseskoene på tromlebremsen
  • kontrol af bremsevæskens tilstand (udskiftning om nødvendigt)
  • kontrol af tætheden af ​​hovedbremsecylinderen og bremsecylindrene på de enkelte hjul
  • udluftning af bremsesystemet
  • udskiftning af vakuumrøret, der fører fra boosteren
  • kontrol, om nødvendigt, udskiftning af bremseslanger

Problemerne nævnt ovenfor er muligvis ikke kun forårsaget af én af disse årsager. Der kan være flere problemer eller kombinationer, så det er altid nødvendigt at kontrollere tilstanden af ​​hele bremsesystemet i tilfælde af enhver situation. Det er ikke værd at spare penge på sikkerhed, sundhed og liv.