Katalysator: Hvad er dens funktion, og hvordan kan den blive beskadiget?
Katalysatoren er placeret i bilens udstødningsrør, og dens opgave er at reducere antallet af skadelige stoffer i udstødningsgasserne.
Denne enhed bruges til både benzin- og dieselmotorer. Dagens artikel vil kaste lys over dens funktion, fordeling og mulige skader.
Indhold
Hvordan fungerer en katalysator?
Katalysatoren indeholder ædle metaller som platin, rhodium og palladium. Sammen danner de et katalytisk lag påført et keramisk eller metalmateriale i form af biplast.
Ved en driftstemperatur på 300 til 800 grader Celsius (580 til 1500 grader Fahrenheit) vil det katalytiske lag tillade oxidation af CO (kulilte) og uforbrændte kulbrinter til CO2 (kuldioxid) og H2O (vand) og reduktion af NOx (nitrogenoxid) til N2 (nitrogen) og O2 (ilt).
Udstødningsgasrensning foregår ved hjælp af to kemiske reaktioner, nemlig:
Ved oxidation af CO og uforbrændte kulbrinter
Ved at reducere NOx
Klassificering af katalysatorerne i henhold til de resulterende reaktioner
tre-vejs katalysator
reduktiv katalysator
oxidativ katalysator
1. Tre-vejs katalysator
Han er ansvarlig for tre aktiviteter, nemlig:
CO oxidation
ved oxidation af uforbrændte kulbrinter
reduktion af NOx
Tre-vejs katalysatoren bruges af benzinmotorer, der regulerer blandingen, arbejder med overskydende luft og er udstyret med en lambdasonde. Katalysatoren holder op med at virke, hvis lambdasonden er beskadiget eller ikke fungerer korrekt.
2. Reduktiv
Det reducerer NOx (nitrogenoxid) emissioner i benzin- og dieselmotorer med direkte brændstofindsprøjtning.
3. Oxidativ
Det bruges af dieselmotorer, der arbejder med et overskud af luft, og under deres arbejde forbrændes en meget rig blanding. Denne katalysator er beregnet til at reducere CHx og CO. Faste partiklers forbrænding sker ved høje temperaturer, hvilket får dem til at skrumpe, hvorefter de resulterende mikropartikler brænder fuldstændigt.
Katalysatorfordeling efter materiale
Metal katalysator
Indsatsen er lavet af metal, de er mere modstandsdygtige over for mekaniske skader og skader på grund af forkert motordrift, men deres produktion er dyrere.
Keramisk katalysator
Indsatsen er lavet af keramiske materialer. Mindre modstandsdygtig over for mekaniske skader og skader på grund af forkert motordrift, deres fordel er en lavere produktionspris.
Hvordan kan katalysatoren blive beskadiget?
ved at tanke det forkerte brændstof
motorens tændingsfejl
hvis olien kommer til forbrændingskammeret
hvis der kommer uforbrændt brændstof ind i katalysatoren
Hvordan kommer en beskadiget katalysator til udtryk?
startproblem
højere brændstofforbrug
værre dynamik
en mærkelig lugt, når motoren startes
Levetiden for katalysatorer i nye biler anslås til 150.000 km (eller 93.000 miles), men den falder markant med dårlig håndtering.