Luftkølet motor: Hvad er dens fordele og ulemper?

Honda RC174E engine
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

En luftkølet motor er en forbrændingsmotor, hvor køling og vedligeholdelse af optimal motortemperatur sikres ved hjælp af strømmende luft.

I dagens artikel vil vi kort se på den luftkølede motor, dens opdeling samt fordele og ulemper ved denne motor.

Indhold

Hvordan fungerer en luftkølet motor?

Ved luftkøling fjernes varmen fra motorens varme dele af luftstrømmen. For at opnå en tilstrækkelig køleeffekt skal de afkølede dele (cylinderhoved, cylinderblok eller enkelte cylindre) have størst mulig kontaktflade med luften.

Af denne grund er komponenterne ovenfor i luftkølede motorer udstyret med køleribber, der øger kontaktarealet med luften.

Luftkøling af motoren bruges mest til små motorer, plæneklippere og motorcykler, men den har også fundet vej til biler og næsten alle propeldrevne fly. I bilverdenen bruges væskekøling overvejende i dag, og erstatter luftkøling på grund af bedre køling.

Med mange luftkølede motorer er det et stort problem at sikre perfekt varmeregulering; derfor er disse motorer underkølede om vinteren og overophedede om sommeren.

For at eliminere dette problem er den luftkølede motor udstyret med automatisk køleregulering, som opretholder den optimale temperatur på cylindrene. Selv dette kan ikke sikre ensartet køling af hver termisk belastet motordel.

Alt efter hvordan luften strømmer, opdeler vi luftkøling i:

  1. Forceret luftkøling
  2. Naturlig luftkøling
  3. Forceret luftkøling

1. Blæst luftkøling

Blast-afkøling opstår under kørsel og bruges kun til laveffektsmotorer som motorcykler.

2. Naturlig luftkøling

Naturlig køling opnås ved naturlig luftcirkulation og bruges hovedsageligt i plæneklippere.

3. Forceret luftkøling

Tvunget køling bruger en enhed til at skabe en luftstrøm. Luftstrømmen skabes ofte af en ventilator drevet af en kilerem fra motorens krumtapaksel. Denne type luftkøling bruges hovedsageligt i bilmotorer.

Luftkølet motor og dens fordele:

  • enkelt design indeholder ikke en køler, væskefordeling, vandpumpe eller komplekse kølekanaler i cylinderblok og motorhoved - lavere motorvægt
  • lav vedligeholdelse
  • høj pålidelighed
  • motoren når driftshastighed hurtigere temperatur

Luftkølet motor og dens ulemper:

  • ujævn termisk belastning på enkelte dele af motoren
  • den højere temperatur på motoren og dens komponenter
  • højere motorstøj
  • motorens lavere effekt forårsages af blæseren, som drives via Kilerem