Termostat: Hvordan virker det?

Thermostat
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

En termostat er en enhed, der styrer strømmen af kølevæske i motorens kølekredsløb. Hver motor har en vis ideel arbejdstemperatur, som den skal nå for at få dens optimale drift.

Hvis motoren ikke fungerer ved sin ideelle arbejdstemperatur - den er ikke optimalt opvarmet - fører det til højere brændstofforbrug, dårligere drift, højere støj, men også større slid på alle motordele.

Indhold

Termostat funktion

Termostatens opgave er at styre kølekredsløbet og at nå og opretholde den optimale driftstemperatur for motoren så hurtigt som muligt. Når motoren er kold, tilfører vandpumpen kun kølevæske til blokhuset og motorhovedet.

Kølevæsken vender tilbage til pumpen gennem bypass-slangen fra topstykket og motorblokken, fordi termostaten stadig er lukket.

Cylinder hoved

Termostatventilen åbner dog, når den optimale driftstemperatur er nået. Kølevæsken begynder at strømme gennem hele kølekredsløbet ind i radiatoren, hvor den strømmende luft afkøler kølevæsken.

Termostaten skal åbne i det rigtige øjeblik - ikke for tidligt, men ikke for sent. Hvis termostatventilen skulle åbne for tidligt, ville motoren varme langsomt og dårligt op og ville ikke holde den optimale driftstemperatur.

Men hvis termostaten blev åbnet for sent, ville temperaturen være for høj, og kølevæsken ville begynde at koge.

Hvornår tænder køleventilatoren?

Hvis temperaturen overstiger for høje værdier på trods af en korrekt fungerende termostat, tændes køleventilatoren via kontakten på termostaten. Med en korrekt fungerende termostat bør bilen varmes let op inden for cirka 3 minutter, og køleren skal forblive kold, indtil kølevæsken når 90 grader Celsius (næsten 194 grader Fahrenheit).

Motortemperatur

Når denne temperatur er nået, åbner termostaten, og radiatoren varmes op i løbet af kort tid. Men hvis kølevæskens temperatur hurtigt stiger ind i den røde zone efter start af motoren, og køleren forbliver kold, er termostaten blokeret og åbner ikke.

Opretholdelse af den optimale temperatur styres ved åbning og lukning af ventilen, som udføres ved hjælp af voks, paraffin og lignende fyldninger i termostaten. Når den ønskede temperatur er nået, bliver voksen flydende og udvider sig og skubber mod stemplet, som åbner termostatventilen.

I de nyeste bilmodeller kan du dog finde elektrisk styrede termostater, som kan styre kølingen mere præcist.

Kølevæske

Termostat og dens effekt på forbruget

Den korrekte drift af termostaten har en gavnlig effekt på brændstofforbruget og motorens levetid, fordi det sikrer, at motoren har den ideelle temperatur til dens drift.

Hvis termostaten ikke fungerer korrekt, kan brændstofforbruget stige med 1 liter pr. 100 km, afhængigt af biltypen og dens motor. Ved at udskyde udskiftningen af en defekt termostat vil du give dig selv hovedpine i fremtiden.

Video, der viser termostatens funktion