Trocylinder 1.2 HTP: Er det dårlige omdømme stadig berettiget?
Motor 1.2 HTP fra bilproducenten Škoda er kendt af næsten alle, der interesserer sig for biler. Dens omdømme er dog meget delt – nogle værdsætter den for sin kompakthed og lave brændstofforbrug, mens andre kritiserer den for en række tekniske problemer, især i de tidlige versioner.
Motoren har fået mange kaldenavne og har ofte været genstand for hån, primært på grund af fejl i de første produktionsår. I denne artikel vil vi se nærmere på 1.2 HTP – fra dens skabelse til de problemer og forbedringer, der er sket. Vi vil finde ud af, om den stadig fortjener sit omdømme.
Indhold
- Hvordan blev HTP-motoren til?
- Hvorfor en trecylindret motor?
- Innovationer og tekniske løsninger
- De vigtigste problemer med de tidlige versioner af 1.2 HTP
- Gradvise forbedringer og modernisering
- Brændstofforbrug og praktisk anvendelse
- Langtidsholdbarhed og levetid
- Brugeranmeldelser og erfaringer
- Konklusion
Hvordan blev HTP-motoren til?
Forkortelsen HTP står for "High Torque Performance", hvilket betyder høj drejningsmoment. Denne motor blev udviklet i 1990'erne i samarbejde med Volkswagen-koncernen og blev sat i produktion i 2002. Rent konstruktionsmæssigt er den baseret på en firecylindret 1.6 MPI (EA 111), hvor en cylinder blev fjernet, hvilket resulterede i en trecylindret motor med en volumen på 1.2 liter.
HTP blev designet med det formål at modernisere ældre motorer, specifikt de firecylindrede 1.4 MPI, som havde rødder helt tilbage i 1960'erne. Takket være det reducerede antal dele og de kompakte dimensioner blev HTP-motoren ideel til bybiler.
Hvorfor en trecylindret motor?
Trecylindrede motorer som HTP tilbyder et lavere brændstofforbrug og en enklere konstruktion. Det reducerede antal bevægelige dele betyder færre punkter, hvor fejl kan opstå, samt lavere produktionsomkostninger. For at opnå optimal balance i motoren blev der installeret en udligningsaksel under krumtappen, hvilket minimerer vibrationer, der ofte ses med ulige antal cylindre.
Ved lanceringen blev motor 1.2 HTP sammenlignet med andre små benzinmotorer fra konkurrerende mærker. I forhold til dem udmærkede den sig med sin kompakte design og enkelhed i konstruktion, hvilket bidrog til lavere produktionsomkostninger og lettere vedligeholdelse.
Parameter | Škoda 1.2 HTP | Renault 1.2 16V | Peugeot 1.1 | Fiat 1.2 8V |
---|---|---|---|---|
Volumen (cm³) | 1 198 | 1 149 | 1 124 | 1 242 |
Effekt (kW/hk) | 40-47 / 54-64 | 55 / 75 | 44 / 60 | 44 / 60 |
Drejningsmoment (Nm) | 108 | 105 | 94 | 102 |
Acceleration 0-100 km/h (s) | 14,9 - 16,5 | 13,4 | 15,7 | 14,5 |
Kombineret forbrug (l/100 km) | 5,9 | 5,8 | 6,0 | 5,7 |
Dataene er omtrentlige og kan variere afhængigt af den specifikke model og produktionsår.
Alligevel halter den bagefter, når det kommer til effekt og køreoplevelse, hvilket skyldes den trecylindrede konfiguration og nogle tekniske kompromiser.
Fra 2002 til 2011 var HTP tilgængelig i to versioner: en seksventilversion (OHC) med en effekt på 40 kW og en tolvventilversion (DOHC) med en effekt på 47 kW. Hver version havde sine specifikationer, men også sine problemer.
Innovationer og tekniske løsninger
Motor 1.2 HTP bragte flere tekniske løsninger, der på det tidspunkt blev betragtet som innovative. Dette omfattede blandt andet brugen af en distributionskæde i stedet for et rem, hvilket skulle sikre længere levetid og lavere vedligeholdelsesomkostninger.
I praksis viste det sig dog, at kæden havde en tendens til at strække sig eller springe over, hvilket førte til problemer med motorens drift. En anden interessant løsning var brugen af et aluminiumsblok, som bidrog til at reducere vægten, men samtidig øgede følsomheden over for overophedning.
De vigtigste problemer med de tidlige versioner af 1.2 HTP
De første versioner af HTP-motoren, specifikt seksventilversionen (BMD/AWY), var berygtede for deres pålidelighed. Det største problem var katalysatoren, som blev overophedet på grund af en uhensigtsmæssig placering.
En beskadiget katalysator kunne udlede små metalpartikler, der skadede ventilerne, hvilket førte til, at de blev brændt. Den manglende oliekøler forårsagede desuden overophedning af olien, hvilket resulterede i øget kulstofaflejring i motoren.
Disse problemer gjorde, at motorerne ofte tabte effekt, og den eneste løsning var en omkostningstung reparation af topstykket. Disse fejl skadede betydeligt HTP-motorens omdømme, især blandt de første ejere.
Gradvise forbedringer og modernisering
Siden 2006 begyndte man at indføre forbedringer for at øge motorens pålidelighed. Tolvventilversionen (BME/AZQ) var betydeligt mere holdbar, men havde stadig problemer med distributionskæden, der kunne strække sig eller springe over, især ved parkering. Dette førte til ujævn motorfunktion og tændte motorlampen.
Kontrollampen for motor er tændt: Kan jeg fortsætte med at køre?
Andre væsentlige forbedringer blev indført i 2011. Producenterne isolerede katalysatoren fra motoren for at forhindre overophedning af olien. Disse tiltag øgede motorens pålidelighed betydeligt og reducerede antallet af alvorlige fejl.
Brændstofforbrug og praktisk anvendelse
Det faktiske brændstofforbrug ved HTP-motoren ligger omkring 5,5 – 6 liter pr. 100 km, hvis du kører i byen eller uden for motorvejen. Ved kørsel på motorvejen stiger forbruget dog betydeligt, ofte til tocifrede tal. Derfor er denne motor særligt velegnet til bybiler og kortere afstande.
Hvis du overvejer at købe et køretøj med HTP-motor, bør du nøje overveje dens anvendelse. Hvis du ofte kører på motorvejen, er det en god idé at overveje alternativer med større volumen og bedre dynamik ved højere hastigheder.
Langtidsholdbarhed og levetid
Levetiden for motor 1.2 HTP varierer afhængigt af version og vedligeholdelse. Ældre versioner før 2009 havde en gennemsnitlig levetid på omkring 200.000 km, mens de moderniserede versioner efter 2009 kunne nå en levetid på op til 220.000 km. En vigtig faktor for at opnå lang levetid var regelmæssig vedligeholdelse, især kontrol og udskiftning af distributionskæden samt at undgå overophedning af motoren.
Brugeranmeldelser og erfaringer
Erfaringerne fra ejere af motor 1.2 HTP varierer. Her er tre opsummeringer af anmeldelser, som folk har delt på diverse fora og diskussionssider:
1. Bykørsel og korte distancer
Ejerne roser ofte motoren for det lave forbrug ved kørsel i byen og på korte strækninger. Takket være den enkle konstruktion og lave vedligeholdelsesomkostninger er den ideel for chauffører, der ikke har brug for meget kraft, men værdsætter økonomisk drift. Mange advarer dog imod regelmæssig kørsel på motorveje, hvor forbruget stiger betydeligt.
2. Problemer med kæden
En af de mest almindelige klager omhandler distributionskæden. Ældre modeller havde problemer med, at kæden strakte sig eller sprang over, hvilket medførte ujævn motorfunktion og tændt motorlampe. Brugerne anbefaler regelmæssig kontrol og rettidig udskiftning for at undgå større skader.
3. Fejl på tidlige versioner
Anmeldelser fra diskussionsfora nævner ofte problemer med katalysatoren og topstykket, især ved de første versioner af motoren (BMD/AWY). Nogle ejere oplevede gentagne problemer med overophedning af olie og kulstofaflejringer, hvilket krævede dyre reparationer. Disse problemer blev dog gradvist løst i nyere modeller.
Konklusion
Motor 1.2 HTP er i dag betydeligt mere pålidelig end ved sin debut. Men ældre versioner kan stadig give problemer, især hvis de ikke er blevet regelmæssigt vedligeholdt. Hvis du overvejer at købe et brugt køretøj med denne motor, skal du sikre dig, at den nødvendige vedligeholdelse er udført, og at kendte svagheder er blevet repareret.
HTP er et godt valg til bybiler, der har brug for en økonomisk og kompakt motor. Men hvis du forventer mere kraft til motorvejskørsel eller længere afstande, bør du overveje et andet alternativ.