V-motor: Ved du alt om det?

V Engine
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

V-motor er en forbrændingsmotor, hvis cylindre og stempler er arrangeret i to separate planer, så den, når den ses langs krumtapakslens akse, ligner bogstavet V.

Et sådant arrangement af cylindre reducerer den samlede længde og højde sammenlignet med en rækkemotor - den første V-motor, bygget i 1889 af Daimler efter Wilhelm Maybachs design.

Indhold

I 1903 producerede firmaet Société Antoinette V8-motorer til motorbådsrace. I 1904 færdiggjorde Putney Motor Works den første V12-motor bygget til ethvert formål.

V-motorkonstruktion og egenskaber

Hvert par stempler deler en fælles krumtap på krumtapakslen ved at plejlstænger placeret ved siden af ​​hinanden. V-motorer er mere kompakte, så deres placering i en bil er nemmere. Derudover har de mere drejningsmoment ved lavere hastigheder sammenlignet med rækkemotorer med samme antal cylindre og volumen.

Ulempen ved V-motorer er den større vægt og det faktum, at de er mere komplekse og komplicerede, hvilket øger deres pris. V-motorer har cylindre placeret i forskellige vinkler fra hinanden, hvor hver placering har forskellige fordele og ulemper, nogle fungerer bedre end andre.

Så længe V-vinklen er smal, har denne motor nogle af fordelene ved en V- og en inline-motor, men også deres ulemper.

Dette koncept er gammelt, udviklet af Lancia med sin V4-motor i 1920, men for nylig redesignet af Volkswagen-koncernen med sine VR-motorer. En VR-motor er en kombination af en inline- og en V-motor.

Nogle V-motorkonfigurationer er meget velafbalancerede og jævnt kørende, men andre er det stik modsatte, såsom:

  1. V8-motor med Crossplane-krumtapaksel
  2. V8-motor med Flatplane-krumtapaksel

1. V8-motor med tværplanskrumtapaksel

V8'ere, der bruger denne type krumtapaksel, har en ru, boblende lyd, som du kan finde i amerikanske biler og Mercedes-Benz AMG-køretøjer.

Denne type krumtapaksel skal afbalanceres med vægte, hvilket forringer motorens evne til at accelerere. Derfor kaldes disse V8'ere dovne.

2. V8 motor med Flatplane krumtapaksel

Disse er to inline fire-cylindre, der er forbundet til en V-motor. Krumtapakslen på denne motor ligner den for en inline firecylindret. Denne motor er meget bedre afbalanceret, omdrejninger lettere, har mere kraft og vejer mindre end V8'eren, der bruger krumtapakslen på tværs. Ferrari bruger denne type motor.

Den mest afbalancerede V-motor er V12, som kan siges at være næsten perfekt afbalanceret. Andre V-motorer udviser øget vibration og har brug for afbalancering eller delte krumtapaksler.

V-motorer markeringer

  • V2 - To-cylindret V-motor, en cylinder er på den ene side og den anden på den anden. Det bruges i motorcykler, plæneklippere og små traktorer.
  • V3 - Trecylindret V-motor med to cylindre på den ene side og en på den anden side. Den blev kun brugt til totakts racermotorcykler.
  • V4 - Firecylindret V-motor har fire cylindre, no. 1 og 3 på den ene side, nr. 2 og 4 på den anden side.
  • V5 - Femcylindret V-motor med to cylindre på den ene side og tre på den anden side. Den er kendt for sin lyd og omdrejninger og er meget populær blandt bilentusiaster. Denne motor blev lavet af en V6, hvorfra Volkswagen fjernede en cylinder, hvilket skabte den første produktionsblok til at bruge fem cylindre i designet.
  • V6 - Sekscylindret V-motor med tre cylindre på hver side. V6 er en af ​​de mest kompakte motorkonfigurationer, kortere end en inline fire og mere kompakt end en V8. V6-motoren er blevet meget brugt i mellemstore biler, hvor den ligger som en valgfri motor med en standard inline-firer eller en standardmotor med en V8.
  • V8 - En otte-cylindret V-motor har fire cylindre på begge sider, med alle otte stempler drevet af en fælles krumtapaksel. Resultatet er en motor, der er glattere end en V6 og betydeligt billigere end en V12.
  • V10 - Ti-cylindret V-motor med fem cylindre på den ene side og fem på den anden side. Den er længere end en V8-motor, men kortere end en 10-cylindret række.
  • V12 - V12-motoren har 12 cylindre monteret på et krumtaphus på to sider med seks cylindre. V12 er perfekt afbalanceret og behøver derfor ingen balanceaksler.