Valvetronic: Hvordan fungerer det variable ventilløftsystem?
Valvetronic er en betegnelse for BMW-motorer udstyret med et variabelt ventilløftsystem. Det er et system, der kombineret med variabel ventiltiming gør det muligt at ændre positionen af knastakslen uafhængigt af krumtapakslens position. Det kan også ændre løftet og længden af den tid ventilen er åben.
Denne teknologi bruges til at optimere motorparametre. Takket være Valvetronic-systemet opnår motorer højere ydeevne, lavere brændstofforbrug og lavere emissioner.
Indhold
Nogle benzinmotorer fra BMW er udstyret med Valvetronic-systemet (variabel ventilløft), kombineret med Double Vanos-systemet og dermed variabel ventiltiming.
Variabel ventiltiming: Hvordan fungerer denne teknologi?
Hvordan virker Valvetronic?
Valvetronic-systemet i kombination med Double Vanos-systemet muliggør et fuldt variabelt ventilløft, hvilket gør det muligt at udskifte gasspjældet. BMW-motorer udstyret med Valvetronic-systemet har kun en gasspjældsventil til nødtilstand.
Grøvleventilen er konstant åben, hvis motoren fungerer som den skal. Ved at udskifte spjældventilen var det muligt at eliminere tabene, når luft strømmede igennem den. Valvetronic-systemet blev introduceret i 2001 i BMW Compact 316ti-modellen.
I en turboladet motor blev dette system for første gang brugt i N55-motoren, som blev brugt for eksempel i BMW 535i (F10/F11/F07) eller BMW 335i (E90/E91/E92/E93). BMW-bilen begyndte gradvist at udstyre sine andre motorer med dette system.
Hovedårsagen til at bruge dette system er motorens højere ydelse, dens lavere forbrug, lavere emissioner og en hurtigere og bedre reaktion på at træde på gaspedalen.
Som jeg allerede har nævnt, er Valvetronic et variabelt ventilløft timing system, kombineret med Double Vanos systemet, og derfor et variabelt ventil timing system.
Dette system kan ændre positionen af knastakslen i forhold til krumtapakslen med op til 60°, og takket være den elektromekaniske anordning tillader det, at indsugningsventilernes slaglængde kan ændres jævnt fra den mindste slaglængde (0,3 mm) til den maksimale slaglængde (9,7 mm).
Ændring af indstillingen mellem minimum og maksimum ventilløft tager kun 300 millisekunder, den samme tid det tager at forudindstille Double Vanos variable ventiltiming-system.
Konstruktion af Valvetronic-systemet
Valvetronic-systemets fordelingsmekanisme indeholder desuden en mellemvippe, som sammen med den almindelige vippe danner forbindelsen mellem knastakselkammen og ventilen.
Ved hjælp af en excentrisk aksel påvirker mellemvippen således løftet af sugeventilerne. Den excentriske aksel, som de mellemliggende vippere er placeret på, bevæger sig ved hjælp af en elektrisk motor.
Denne metode til styring af ventilerne er meget krævende for produktionsnøjagtighed. Alle komponenter i ventiltoget skal fremstilles med stor præcision. Derfor er mellem- og ventilvippearme mærket med samme serienummer, som laserbrændes på delene.