ESP advarselslampe: Hvad betyder det, og hvorfor lyser det?
ESP-advarselslyset kan indikere, at ESP (Electronic Stability Program) er aktivt, slukket, eller der er en funktionsfejl. Hvis advarselslampen blinker, er systemet aktivt, men ESP-systemet fungerer sandsynligvis ikke, hvis advarselslampen lyser konstant.
ESP er et vigtigt element i moderne bilteknologi, og dens fiasko bør ikke ignoreres. Denne artikel vil kort undersøge, hvordan ESP-systemet fungerer, og hvad det betyder, når ESP-advarselslampen er tændt eller blinker.
Indhold
ESP-funktion
Electronic Stability Program (ESP) hjælper dig med at håndtere kritiske situationer, såsom når køretøjet kan skride. Dette system overvåger hjulhastighed, ratposition, køretøjets acceleration og andre parametre for at bestemme, om køretøjet er i den optimale position på vejen.
Electronic Stability Program (ESP): Hvordan fungerer det?
Antag, at ESP registrerer, at køretøjet er ude af kontrol. I så fald justerer styreenheden automatisk fordelingen af bremsekraften mellem de enkelte hjul og griber ind i styringen for at forhindre tab af stabilitet.
ABS-system: Hvordan virker det, og hvad er det til?
Dette sker ikke kun ved opbremsning, men også ved acceleration og gennem skarpe sving, hvilket ESP-systemet forhindrer køretøjet i at skride ud. Andre elektroniske systemer, såsom ABS og ASR, ledsager dette system.
ESP advarselslampe blinker
Et blinkende ESP-advarselslys indikerer et aktivt system, hvilket ikke er et problem. Tværtimod, hvis dette dashboard-symbol blinker, kom du sandsynligvis i en vanskelig køresituation, og ESP-systemet greb ind og stabiliserede køretøjet.
Denne ESP-advarselslampe kan blinke i visse tilfælde og derefter forblive tændt. I dette tilfælde griber systemet ind i styringen for at forhindre køretøjet i at skride. Hvis systemet fungerer korrekt, slukkes advarselslampen, så snart bilen stabiliserer sig.
ESP-advarselslampen lyser konstant
Hvis ESP-advarselslampen lyser konstant, selv under normale forhold, kan disse være årsagerne:
- ESP-systemet blev slukket ved hjælp af en knap eller via interfacet på instrumentbrættet
- Der var en fejl i selve ESP-systemet
- Der var en sensorfejl eller en funktionsfejl i elektronikken
Nogle biler tillader ikke at slukke for ESP-systemet, men hvis du har en sådan mulighed, kan advarselslampen signalere den bevidste slukning af det elektroniske stabiliseringssystem.
Vi anbefaler derfor, at du prøver at slukke/tænde ESP-systemet. Hvis der ikke sker noget med advarselslampen, når den er slukket eller tændt og stadig lyser, vil det være en af de nævnte fejl.
Bilens advarselslys: Hvad advarer de om?
Det er dog umuligt at løse disse fejl selv, da det i begge tilfælde er nødvendigt at udføre bildiagnostik. Så det bedste du kan gøre er at tage bilen til servicecenteret med det samme.
Elektronisk stabilitetssystem-mærkning
Bilproducenter bruger forskellige forkortelser, når de mærker det elektroniske stabilitetssystem, men princippet om driften af disse systemer er det samme. I tilfælde af dette system kan du støde på følgende etiketter:
ESC (Electronic Stability Control) - generel betegnelse for elektronisk stabiliseringssystem, men brugt af Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen og Proton
ESP (Electronic Stability Program) - betegnelse brugt af Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini og Smart
ESP (Electronic Stabilization Program) - betegnelsen bruges af Volkswagen (forkortelsen er den samme som den forrige, den mindre forskel er kun i det fulde navn)
VDC (Vehicle Dynamic Control) - betegnelse brugt af Subaru, Nissan og Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - betegnelse brugt af Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda og Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - betegnelse brugt af Acura og Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - den betegnelse, der bruges af Lexus og Toyota
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - den betegnelse, der bruges af Lexus og Toyota
ASC (Active Stability Control) - betegnelsen brugt af Jaguar og Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - betegnelse brugt af Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - betegnelsen, som navnet antyder, bruges af Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - betegnelsen brugt af Mitsubishi
StabiliTrak - betegnelse brugt af Buick, Cadillac, Chevrolet (de fleste modeller), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu og Hummer
AdvanceTrac - betegnelse brugt af Ford, Lincoln og Mercury
Aktiv håndtering - betegnelse brugt af Chevrolet (Corvette)
Nogle producenter bruger flere betegnelser, da betegnelsen muligvis ikke gælder for hele mærket, men for en bestemt model.
ESP advarselslys former
Ud over betegnelsen af ESP-systemet kan ESP-advarselslyset have en forskellig form afhængigt af producenten og den specifikke model.
Udover formen på advarselslyset i hovedbilledet (ovenfor) kan man også støde på et udråbstegn i en trekant, omkring hvilken der er en næsten hel cirkel med en pil.
Mindre almindeligt er også en advarselslampe med teksten ESP i en cirkel (svarende til ABS-advarselslampen). I langt de fleste tilfælde er advarselslampen gul eller orange, men sjældent er der også en rød ESP-advarselslampe.
Nogle modeller har den samme form som ESP- og ESC-lygterne. Pointen er, at disse systemer er identiske. Forskellen ligger kun i navnet.
ESC-advarselslampe: Hvad betyder det, og hvorfor er det tændt?
Ofte stillede spørgsmål om ESP-advarselslampen
Spørgsmål 1: Er det muligt at køre med ESP-advarselslampen tændt?
Ja, du kan køre videre, men det er vigtigt at finde ud af årsagen til, at lyset tænder så hurtigt som muligt og løse problemet. Kørsel med ESP-advarselslyset tændt kan betyde, at køretøjets håndtering er dårligere, hvilket kan føre til farlige situationer på vejen.
Så hvis ESP-advarselslampen er tændt, skal du køre forsigtigt, især på glatte overflader, og undgå skarpe sving eller pludselige opbremsninger.
Spørgsmål 2: Kan ESP-advarselslampen lyse, selvom der ikke er noget problem med ESP-systemet?
Ja, advarselslampen kan lyse, selvom der ikke er noget problem med det elektroniske stabilitetssystem. Årsagerne kan være forskellige, såsom en fejl i det elektriske system eller et problem med sensoren. I dette tilfælde er det nødvendigt at udføre en bildiagnose og eliminere årsagen.
Konklusion
Konstant oplyst ESP-advarselslys bør ikke ignoreres, det vil sige, medmindre du bevidst slukker for det elektroniske stabiliseringssystem.
Fra 2012 kræver NHTSA at alle nye personbiler, der sælges i USA, er udstyret med et elektronisk stabilitetsprogram. Omvendt skal alle nye personbiler ifølge European Commission have et elektronisk stabilitetsprogram i EU.