Inline firecylindret: Hvad er dens fordele og ulemper?
En inline firecylindret, også kaldet en firecylindret rækkemotor, er en stempelforbrændingsmotor med fire cylindre arrangeret i én række langs krumtapakslen.
En inline firecylindret betegnes ofte med forkortelsen R4. Med denne motor kan cylindrene placeres lodret i forhold til jorden, men de kan også arrangeres skråt. Alle fire stempler i cylindrene drives af en fælles krumtapaksel.
Indhold
Inline firecylindret og dets ulemper
Den inline firecylindrede er blandt de simpleste motorsystemer med en ret god balance. Af denne grund bruges det meget ofte i økonomibiler. På trods af sin gode balance fører R4'erens sekundære ubalance til vibrationer.
Disse er logisk set mindre med mindre motorer, men vibrationerne stiger med stigende effekt og volumen. Dette er grunden til, at et større antal cylindre eller et andet arrangement af cylindre bruges i større motorer med en højere effekt.
Derudover har den firecylindrede rækkemotor dog også et problem med smidigheden i driften, fordi stemplernes ekspansionsslag ikke overlapper hinanden. Dette skyldes, at hvert stempel fuldfører sit ekspansionsslag, før det næste stempel starter et nyt ekspansionsslag, hvilket fører til en pause mellem hvert ekspansionsslag og dermed en afbrydelse af krafttilførslen.
Kraftslagene overlapper hinanden i flercylindrede motorer, hvilket resulterer i færre vibrationer og jævnere ydeevne.
Krumtapaksel: Hvad er det til, og hvilke kræfter skal det modstå?
I nogle motorer af denne type er krumtapakslen udstyret med en kontravægt eller balanceringsaksel, som afbalancerer en del af vibrationen med sin modvægt, for at forbedre motorens balance og kultur.
Ulempen ved at bruge en balanceaksel er, at motoren er mindre omdrejningsvillig, da den er tungere.
Velkendte inline fire-cylindrede konfigurationer
Den inline firecylindrede er en af de mest almindelige motorkonfigurationer, der spænder fra et slagvolumen på 1,2 liter til 2,4 liter. Dette betyder dog ikke, at dette arrangement af cylindre undtagelsesvis ikke kan forekomme i motorer med et større motorvolumen, såsom 2,7 l, 3,0 l eller endda 3,0 liter.
Slagvolumen: Hvad er det, og hvad bestemmer det?
For eksempel producerede Toyota dieselmotorer i R4-konfigurationen med et slagvolumen på op til 4,1 liter. Men det er ikke alt. Den største inline firecylindrede motor blev bygget af firmaet Detroit Diesel Corporation, som blev brugt i busser og lastbiler og havde et slagvolumen på op til 8,5 liter.
På den anden side blev en af de mindste fire-cylindre i rækken brugt i Mazda Carol-bilen, mens dens slagvolumen kun var 0,358 liter. Selv mindre R4-motorer havde et slagvolumen på 0,25 l, men disse blev kun brugt i motorcykler.
Inline firecylindret og dens anvendelse efter bilklasser
- Lavere klasse (f.eks. Skoda Fabia eller Peugeot 206)
- Lavere mellemklasse (f.eks. Volkswagen Golf eller Seat Leon)
- Mellemklasse (f.eks. Volkswagen Passat eller Audi A4)
- Højere middelklasse (f.eks. Audi A6 eller Peugeot 607)
- Varebil (f.eks. Peugeot Partner eller Fiat Ducato)
Fordele ved en inline firecylindret
- enkel konstruktion
- god kompakthed
- lav produktionspris sammenlignet med flercylindrede motorer eller motorer med et andet arrangement af cylindre
- god balance
- god motordriftskultur
- anstændig ydeevne
- lav motor vægt
Den inline firecylindrede hører stadig til den mest udbredte type stempelforbrændingsmotor, du kan finde under motorhjelmen på en bil.