Omdrejningstæller: Hvordan fungerer denne enhed?
En omdrejningstæller er en enhed, der bruges i en bil til at måle motoromdrejninger eller motorens krumtapaksel-omdrejninger.
Således viser omdrejningstælleren antallet af krumtapakselomdrejninger pr. minut på et analogt eller digitalt display.
Indhold
Omdrejningstællerens historie i en nøddeskal
Den første omdrejningstæller blev bygget i 1817 af den tyske ingeniør Deidrich Uhlhorn. I starten blev omdrejningstælleren kun brugt til at måle lokomotivernes hastighed, men med tiden fandt det også vej ind i biler.
De første omdrejningstællere var mekaniske og var baseret på måling af centrifugalkraft.
Hvordan fungerer en moderne omdrejningstæller?
I moderne biler er omdrejningstællerne elektroniske. Motorstyreenheden indhenter data om krumtapakselomdrejninger, som samarbejder med krumtapakselomdrejningssensoren.
Det skal tilføjes, at hvis krumtapakslens hastighedssensor holder op med at virke, vil motoren slukke, og hvis den ikke virker før motoren starter, starter motoren ikke.
Som nævnt ovenfor viser omdrejningstælleren i en bil antallet af omdrejninger af krumtapakslen i en bestemt tid, i dette tilfælde pr. minut.
Motorstyringsenhed: Hvad er dens funktion?
Omdrejningstælleren har næsten altid et markeret rødt felt, som advarer føreren om området med farlige omdrejninger. Føreren har derfor altid overblik over det aktuelle omdrejningstal og kan dermed reducere motoromdrejningstallet ved at tage gassen af og sætte motoren tilbage til en sikker hastighed.
Kan høje omdrejninger (rødt område) beskadige motoren?
At holde motoren ved høje hastigheder i omdrejningstællerens røde zone i lang tid skader motoren, fordi motoren i det øjeblik ikke er tilstrækkeligt smurt med motorolie.
Beslaglagt motor: Hvad betyder det, og hvad er årsagen?
Dette får de enkelte komponenter til at overophedes, hvilket i sidste ende kan forårsage en beslaglagt motor. Men at holde motoren i det røde omdrejningstal i lang tid fører måske ikke umiddelbart til en funktionsfejl, men det kan i det mindste forårsage øget slid på nogle motordele.