Søgeresultater
-
Motor 1.0 TSI: Hvad er det egentlig? Ydeevne, brændstofforbrug og pålidelighed
De seneste år har vi set en tendens til at reducere både motorstørrelser og antal cylindre. Bilproducenterne kalder denne proces "downsizing" og præsenterer den som en løsning til at mindske emissioner og brændstofforbrug.
-
Nitrooxidsystem: Hvordan og hvorfor bruges det i biler?
Nitrooxid er oversat som nitrogenoxid (eller paradis-gas), der bruges i sundhedsvæsenet som bedøvelsesmiddel - men vi vil være interesserede i dets brug i biler.
-
Modifikation af cylinderhoved: Hvordan øger det motorens ydeevne?
Ændring af topstykket er en populær, men teknisk krævende måde at øge motorydelsen. Så i denne artikel vil vi se på de mulige ændringer af cylinderhovedet og dets tilbehør.
-
Skarpe cams: Hvad er deres fordele og ulemper?
Udskiftning af standardknaster med skarpe knastskiver er en af de mest almindelige modifikationer, der øger motorens kraft og forbedrer gasresponsen.
-
Naturligt aspireret motor: Hvad er dens fordele og ulemper?
En naturligt aspireret motor, også kaldet en normalt aspireret motor (eller kort sagt NA-motor), er en stempelforbrændingsmotor, der omdanner termisk energi til mekanisk arbejde. Termisk energi opnås i motoren ved at omdanne brændstof til varme gennem forbrænding.
-
Luft-brændstofforhold: Hvordan påvirker det motorens ydeevne?
Et luft-brændstofforhold er et dimensionsløst tal, der udtrykker forholdet mellem den faktiske mængde luft i blandingen og den teoretiske mængde (støkiometrisk mængde) luft svarende til det anvendte brændstof. Koefficienten, der på engelsk hedder Air-Fuel Ratio, er angivet med det græske bogstav λ (lambda).