Benzin og dieselmotor: Hvordan adskiller de sig?
Denne artikel vil kaste lys over benzin- og dieselmotorer og fokusere på, hvordan de fungerer og deres fordele og ulemper.
Lad os uden videre tage et kig på begge disse motorer.
Indhold
Benzin motor:
En benzinmotor er en stempelforbrændingsmotor, der forbrænder benzin eller flere typer gas (CNG, LPG, brint) og omdanner termisk energi til mekanisk arbejde. Termisk energi opnås i motoren ved at omdanne brændstof til varme gennem forbrænding.
Motoren antænder blandingen med en elektrisk gnist ved hjælp af tændrør. Når brændstof forbrændes, stiger temperaturen og trykket i motoren. Det øgede tryk af arbejdsstoffet virker på motorens stempler, som omdanner denne energi til mekanisk arbejde.
Tændrør: Hvordan virker de, og hvad er deres levetid?
Stemplerne udfører en retlinet frem- og tilbagegående bevægelse i cylindrene og medierer derved energioverførslen mellem forbrændingskammeret og den bevægelige mekanisme, der er knyttet til stemplerne. Derudover sikrer stemplerne udvekslingen af arbejdsstoffet i cylindrene.
En benzinmotor kan fungere på to måder, en totakts- eller en firetaktsmotor.
Forberedelse af blandingen:
Afhængigt af brændstofindsprøjtningsteknologien dannes blandingen i indsugningskanalerne, indsugningsmanifolden eller direkte i cylinderen. Karburatoren eller indsprøjtningsanordningen, uanset om den er direkte eller indirekte, bruges til at forberede blandingen.
Karburator: Hvordan fungerer denne enhed?
Effektregulering:
Mængden af blandingen regulerer benzinmotorens ydeevne, og denne regulering håndteres oftest af gashåndtaget placeret i indsugningsmanifolden.
Gasspjæld: Sådan fungerer den og dens mulige funktionsfejl
I de senere år er spjældventilen dog blevet erstattet af forskellige variable ventiltider og løftesystemer, der har overtaget dens funktion.
Fordele og ulemper ved en benzinmotor:
En benzinmotor har en enklere konstruktion end en dieselmotor, hvilket gør dem billigere. Derfor er biler udstyret med en benzinmotor normalt billigere end biler udstyret med en dieselmotor.
Derudover er benzinmotoren betydeligt kraftigere end dieselmotoren (i betragtning af at de bruger samme teknologi). Disse motorer er også mere velegnede til korte køreture og vintersæsonen.
Dette skyldes primært, at den tid, det tager at nå driftstemperatur, er meget mindre end en dieselmotor. Blandt ulemperne ved benzinmotoren er dens højere brændstofforbrug end dieselmotoren.
Dieselmotor:
En dieselmotor er en stempelforbrændingsmotor, der ofte forbrænder diesel og omdanner termisk energi til mekanisk arbejde. Termisk energi opnås i motoren ved at omdanne brændstof til varme gennem forbrænding.
Når brændstof forbrændes, stiger temperaturen og trykket i motoren. Det øgede tryk af arbejdsstoffet virker på motorens stempler, som omdanner denne energi til mekanisk arbejde.
Motorstempler: Hvordan fungerer de?
Dieselmotoren antænder blandingen af brændstof og luft ved den høje tryklufttemperatur i forbrændingskammeret. En dieselmotor bliver ofte fejlagtigt omtalt som en dieselmotor, men man skal huske, at det ikke altid behøver at være en dieselmotor. En diesel (diesel) motor er bare en motor, der forbrænder diesel.
Dieselmotoren er ofte designet som en firetaktsmotor, men kan også udformes som en totaktsmotor.
En firetakts dieselmotors funktionsprincip ligner en benzinmotor. Den væsentligste forskel er, at med en dieselmotor trækkes kun ren luft ind i cylindrene, hvori der efter at være blevet komprimeret og opvarmet brændstof, oftest diesel, sprøjtes ind. En sådan blanding antændes så af kompressionsvarme og ikke af en gnist fra et tændrør, som med en benzinmotor.
Forberedelse af blandingen:
Brændstoffet antændes, efter at det er sprøjtet ind i forbrændingskammeret. I henhold til designet af forbrændingskammeret og stedet for brændstofindsprøjtning skelner vi mellem dieselmotorer:
Direkte indsprøjtningsmotorer - brændstofindsprøjtning og al forbrænding foregår i ét hovedforbrændingskammer
Motorer med indirekte indsprøjtning - brændstofindsprøjtning og den indledende fase af forbrændingen finder sted i et særligt rum, i kammeret, og først derefter overføres det til hovedforbrændingsrummet
Effektregulering:
Dieselmotorens ydeevne reguleres af mængden af brændstof, der sprøjtes ind i forbrændingskammeret med omtrent samme luftvolumen pr. arbejdscyklus.
Så rigdommen, det vil sige, kvaliteten af blandingen ændres. En variabel mængde brændstof, som indsprøjtningsanordningen leverer, realiserer effektregulering.
Fordele og ulemper ved en dieselmotor:
Dieselmotorer er strukturelt mere komplekse end benzinmotorer, men deres ydeevne er lavere, primært på grund af forbrændingen af et andet brændstof. Ved brug af samme teknologi og motorvolumen er effekten af en gnisttændingsmotor altid højere. Fordelen ved dieselmotorer er dog lavere brændstofforbrug og længere levetid.
Turbolader: Hvad er dens fordele, og hvad er turbolag?
Teknologien er dog avanceret, og i dag er næsten alle dieselmotorer turboladede eller superladede. Sammen med kombinationen af direkte indsprøjtning er deres høje ydeevne, lave brændstofforbrug og færre producerede emissioner garanteret.
Disse motorer er dog velegnede til lange ture og ikke til korte byvandringer, da den tid, der kræves for at varme motoren op til driftstemperatur, er meget længere end den tid, det tager for en benzinmotor at varme op til korrekt driftstemperatur.