Modifikation af indsugningsmanifold: Forøg motorydelsen
En modifikation af indsugningsmanifold er blandt de mest basale og overkommelige motormodifikationer, som enhver bilentusiast kan tackle. Hver dag kan vi støde på mange mennesker på internettet, der er interesserede i, hvordan man øger motorydelsen. Vi besluttede derfor at skrive en artikel med fokus på dette emne.
I denne artikel vil du især lære om mulighederne for, hvordan man øger ydelsen af en naturligt aspireret motor ved at justere indsugningsmanifolden. Vær opmærksom på, at dette ikke er en guide, og at alt du gør er på eget ansvar.
Indhold
Ændring af ydeevne: Hvad skal jeg vide?
Mange ændringer for at øge ydeevnen er meget dyre, og du vil ikke altid føle, at ydeevnen stiger nok som forventet. For at opnå den højest mulige stigning i ydeevnen er det nødvendigt at foretage flere justeringer samtidigt.
Det skal forstås, at enhver ændring af små forskydningsmotorer og tre-cylindrede motorer bare er et unødvendigt spild af penge. Folk, der ønsker at ændre deres en-liters MPi eller tre-cylindrede HTP, skal forstå, at uanset hvad de gør, vil der aldrig komme noget ud af disse motorer.
Disse motorer er dømt i forhold til ydeevne. For de penge, du ville bruge i at modificere en sådan motor, ville du kun få en lille ydelsesforøgelse. Derfor er det bedre at spare penge og købe en mere kraftfuld bil i første omgang.
Motorkraft og drejningsmoment: Hvilken af disse parametre er vigtigst?
Så lad os komme til sagen. Her er nogle tips til at øge motorens ydeevne ved at ændre indsugningsmanifolden eller udskifte det klassiske filter med et sportsfilter (bomuld).
Performance luftfilter
Sandsynligvis den enkleste og billigste modifikation er at udskifte det klassiske papir luftfilter med et bomuldsfilter, som har en større luftstrøm. Mange siger dog, at det er spild af penge, og at det er unødvendigt at skifte filter.
Flere virksomheder udførte test, og det blev bekræftet, at bomuldsfilteret kunne øge ydelsen med nogle få hestekræfter, cirka to til tre. Hold dit grin indtil videre.
Luftfilter: Hvad gør det, og hvad er dets typer?
Der er naturligvis ingen mærkbar stigning i ydeevnen efter denne ændring. Derfor kombineres det med andre modifikationer. Bomuldsfilterets lange levetid er også en fordel, hvis det bliver snavset, så vask det, og det er som nyt igen.
Justering af indsugningsmanifolden
Justering af indsugningsmanifolden kan gøres på to måder:
- Direkte sug
- Slagsug
1. Direkte sug
Ved denne metode til justering af indsugningsrøret er det nødvendigt at gøre det nye indsugningsrør så kort som muligt og have så få folder som muligt. Det skal dog samtidig sikres, at indsugningsrøret ikke er placeret for tæt på motoren, så man undgår varmluftindtag.
2. Slagsug
Denne type indsugningsmodifikation er meget bedre, men mere kompliceret, fordi luften kommer ind i motoren ved tryk, hvilket betyder, at jo hurtigere bilen bevæger sig, jo større lufttryk virker på bilens front.
Som ved direkte sug skal det nye sugerør have så få folder som muligt, være så kort som muligt og ikke suge varm luft ind. I tilfælde af sprængsugning skal den ende på det sted, hvor den største luftblæsning virker - motorhjelm, kofanger, område med tågelygter, stænkskærme og lignende.
Konklusion
De bedste materialer til justering af suget er plastik-, gummi-, silikoneslanger eller slanger og rør lavet af let legering, primært på grund af den fremragende varmeisolering.
Tunede udstødningsmanifolder: Forøg motorydelsen
Ændring af indsugningsrøret og udskiftning af luftfilteret er de billigste og nemmeste ændringer på din motor. I den næste artikel kan du læse om andre muligheder for at øge din bils ydeevne.