Tunede udstødningsmanifolder: Forøg motorydelsen
Udskiftning af de almindelige udstødningsrør med tunede udstødningsrør er en af de grundlæggende og udbredte motormodifikationer. Men hvad opnår man med sådan en modifikation, og hvad er forskellen på almindelige leads og tunede leads?
Vi vil snart dykke ned i emnet, men lad os først sige et par ord om, hvad udstødningsmanifolderne egentlig bruges til.
Indhold
Udstødningsmanifolds funktion
Udstødningsmanifolderne er sammensat af en gruppe rør, der fører fra topstykket og går over i et rør i deres ende. Det er et rør, der afleder gasser fra cylinderhovedet direkte til udstødningsrøret.
Udstødningsmanifolder er normalt lavet af støbejern. Bevægelseshastigheden af udstødningsgasser påvirkes af længden, bredden og formen af udstødningsrørene. Hvis rørene er korte og brede, vil gasserne hurtigt miste deres hastighed, efter at de forlader topstykket.
Udstødningssystem: Hvad er dets hovedkomponenter?
Men hvis udstødningsrørene er lange og smalle, holdes hastigheden, og gasserne når hurtigere frem til udstødningsrøret.
Tunede udstødningsmanifolder
Tunede udstødningsmanifolder er ofte en meget undervurderet komponent, når man modificerer en motor. Den relativt høje pris for en sådan ændring kan være årsagen til, at den er ret undervurderet.
Sandheden er, at uden modifikation eller udskiftning af almindelige udstødningsmanifolder med tunede udstødningsmanifolder, er alle andre ændringer af udstødningsrøret bogstaveligt talt ubrugelige. Regelmæssige ledninger er normalt begrænsende, og effekttabene er betydelige, fordi stemplerne bogstaveligt talt skal skubbe udstødningsgasserne ud af cylinderen.
Motorstempler: Hvordan fungerer de?
Almindelige udstødningsmanifolder er billige og nemme at fremstille, og det er netop derfor, producenterne installerer dem i deres biler. Tunede udstødningsmanifolder er et meget bedre alternativ til lagermanifolder, fordi de har præcist formede rør, der glat smelter sammen til et større rør.
Modificerede udstødningsmanifolder er lettere og har mindre strømningsmodstand, takket være dem kan de mere effektivt fjerne udstødningsgasser fra motorrummet. Men tunede udstødningsmanifolder skal være præcist tilpasset til en bestemt motortype og kan normalt ikke konstrueres derhjemme, som mange amatører forsøger at tro.
I tilfælde af hjemmelavede udstødningsmanifolder kan det ske, at din bils ydeevne ikke kun ikke øges, men endda falder.
Der skal gennemføres flere tests, før udstødningsmanifolderne kan ændres. Hvis du ikke er i stand til at afgøre, hvilken type udstødningsrør du har brug for, vil mange firmaer tilpasse udstødningsrørene præcis efter dine behov og til din type motor, så det er bedre at betale ekstra og overlade dette arbejde til fagfolk.
Effekt af længde og bredde af udstødningsrørene på ydeevnen
- Den kortere længde og større diameter på udstødningsrørene - den er mere velegnet til højhastighedsmotorer, der ofte arbejder ved fuld belastning.
- Længere udstødningsrør med en mindre diameter er velegnede til et bedre flow af drejningsmoment.
Til kraftløsninger anbefales det at bruge nedløbsrør med større diameter (bredere). Alt har dog sine grænser. Det giver ingen mening at øge diameteren af udstødningsrørene til en atmosfærisk motor med mere end 20%.
En for stor ændring i diameter vil påvirke pulseringen af trykbølger i rørledningen, og motoren vil dermed miste modtrykket i udstødningssystemet, hvilket er meget vigtigt for korrekt cylinderskylning.
Motorkraft og drejningsmoment: Hvilken af disse parametre er vigtigst?
Tabet af modtryk i udstødningssystemet vil medføre, at motoren ikke har den originale kraft ved lave og mellemstore hastigheder, som den havde med almindelige udstødningsmanifolder.
Hvordan påvirker antallet af udstødningsmanifold motorens ydeevne?
De forskellige længder af de enkelte afgreninger på serieudstødningsrørene forhindrer udstødningsgasserne i at være helt parallelle. Den forskellige længde af grenene i serien af nedløbsrør får udstødningsgasserne til at kollidere, når de kommer ud af nedløbsrørene.
Dette forårsager forskellig hvirvling af udstødningsgasserne, forskellige modtryk og andre fænomener, der fører til ufuldstændig skylning af udstødningsgasserne fra cylinderhovedet og dermed til en reduktion i ydeevnen.
Med tunede udstødningsmanifolder til firecylindrede motorer forbinder to løsninger individuelle grene, enten 4-2-1 eller 4-1. Hvad er forskellen mellem disse to løsninger?
Tunede udstødningsmanifold 4-2-1:
Det betyder, at de fire grene af udstødningsrørene, der fører fra topstykket, kombineres i to grene og derefter til én. Med en sådan løsning af udstødningsrørene vil ydeevnen stige i hele det øvre hastighedsområde sammen med drejningsmomentet.
I praksis betyder det, at stigningen i effekt vil kunne mærkes fra det midterste område af omdrejninger, men det vil ikke være så stort som med 4-1 løsningen.
Tunede udstødningsmanifold 4-1:
Det betyder, at de fire grene, der fører fra cylinderhovedet, samles i deres ende for at danne en større gren. En sådan løsning af udstødningsrør er beregnet til maksimal ydeevne. Motoren vil dog kun fungere optimalt i et snævert omdrejningstal.
I praksis betyder det, at du kun vil mærke effektstigningen ved høje omdrejninger, og i mellemomdrejningsområdet vil effekten være nogenlunde den samme som ved almindelige udstødningsmanifold. 4-2-1-løsningen er derfor meget bedre til normal kørsel. Du opnår ikke så stor effektforøgelse som med 4-1 løsningen, der er særligt velegnet til biler, der fuldt ud udnytter maksimal effekt.
Udstødningsmanifold og termisk isoleringstape
For at opnå den maksimale effekt er de afstemte udstødningsrør belagt med varmeisolerende, ikke-brændbart materiale eller pakket ind med varmeisolerende tape, hvilket accelererer strømmen af udstødningsgasser og fører til en bedre motoromdrejningsvillighed.
Omviklede nedløbsrør eller udstødningsrør holder udstødningsgasserne varme (afkølede udstødningsgasser mister fart) og sikrer dermed hurtigere og mere effektiv tømning af udstødningssystemet.
Tunede udstødningsmanifolder og deres fordele
- Effektforøgelsen er ca. 5 og 10 %, afhængigt af motortypen.
- Sammensætningen af udstødningsgasserne ændres ikke kun med tunede udstødningsrør, så du behøver ikke bekymre dig om emissionskontrol.
- Biler med katalysatorer på standardudstødningsmanifoldene kan forvente en endnu mere markant ydelsesforøgelse, takket være en katalysators fravær.
- Nedløbsrør er lavet af højkvalitets rustfrit stål (længere levetid)
- Afstemte udstødningsrør er lettere (vægtreduktion). Tunede udstødningsrør er derfor en perfekt løsning til at øge motorens ydeevne.