Orange kontrollys i bilen: Kan jeg fortsætte med at køre?
Orange kontrollys på instrumentbrættet advarer som regel om problemer med bilens funktioner eller behovet for service, påfyldning af væske eller en igangværende proces i partikelfilteret, m.m.
I mange tilfælde handler det om funktionsfejl i et system, men motorlampen eller advarselslampen i form af en trekant kan indikere et generelt problem. Nogle gange er det nødvendigt at få løst problemet med det samme ved at tage til et værksted.
Hvis du ikke manuelt har slukket for et af systemerne eller funktionerne, eller hvis du har tilstrækkeligt med væsker, så prøv at finde kontrollyset i vores liste for at finde ud af, hvorfor det lyser.
4 Wheel Drive Auto indikator
Denne lampe advarer føreren om, at køretøjet er i "AUTO"-tilstand med firehjulstræk. Det betyder, at køretøjet automatisk aktiverer firehjulstræk, når det registrerer et tab af vejgreb. De fleste moderne firehjulstrukne køretøjer bruger denne tilstand som standard. Problemet opstår, hvis lyset er tændt, selv når tilstanden skulle være slukket.
4 Wheel Drive High indikator
Denne indikator advarer føreren om, at køretøjet er i "HIGH"-tilstand med firehjulstræk. I tilfælde af ældre køretøjer udstyret med firehjulstræk var dette standardindstillingen under normale kørselsforhold - i et sådant tilfælde tilføjede producenterne sjældent advarselslyset til andre indikatorer. De fleste moderne firehjulstrækkere kører med standardindstillingen "AUTO" og tillader skift til 4x4 høj eller 4x4 lav.
4x4 High-tilstanden er nyttig, når der er behov for højere trækkraft ved normale og højere hastigheder, for eksempel på en snedækket vej, i regnvejr osv. Når tilstanden er aktiv, låses de forreste og bageste drivaksler mekanisk sammen, hvilket forårsager fronten. og baghjul til at rotere med samme hastighed.
Denne advarselslampe kan vises som 4x4 High, 4WD High eller i forkortede versioner som 4HI eller 4H. Hvis det blinker permanent (ikke når du skifter tilstand), er det et problem, og du bør gå til servicecenteret hurtigst muligt.
4 Wheel Drive Low indikator
Denne lampe advarer føreren om, at køretøjet er i "LOW"-tilstand med firehjulstræk. Når tilstanden er aktiv, låses de forreste og bageste drivaksler mekanisk sammen, hvilket får for- og baghjulene til at rotere med samme hastighed. Et lavt gearforhold giver højere hjulmoment og dermed meget højere trækkraft.
4x4 Low-tilstanden er dog ikke beregnet til normal og højere hastighed, men især til meget langsom terræn og vanskelige terræner såsom stejle stigninger, mudret terræn eller dybt sand, hvor højere drejningsmoment og højere trækkraft er praktisk. Før du kører i sådant terræn med 4x4 Low-tilstanden, er det vigtigt at slå traktionskontrollen fra.
Afhængigt af producenten kan advarselslyset vises i forskellige varianter, det vil sige som 4x4 Low, 4WD Low eller i forkortet form som 4LO eller 4L. Hvis det blinker permanent (ikke når du skifter tilstand), er det et problem, og du bør gå til servicecenteret hurtigst muligt.
4x2, 2HI, 2H indikatorer
Disse indikatorer advarer føreren om, at et firehjulstræk kun leverer energi til to hjul. 4x2-tilstanden er velegnet til tørre overflader eller under gode køreforhold, hvilket giver en bedre brændstoføkonomi.
ABS-Lampe Læs mere
Lyser, hvis ABS-sensoren eller styreenheden ikke fungerer korrekt. En bils hjul uden et fungerende ABS kan låse under bremsning. I dette tilfælde bremser køretøjet på samme måde som køretøjet, der ikke er udstyret med dette system (ældre køretøjer). Vær ekstremt forsigtig, når denne indikator lyser, især når det regner, eller overfladen er våd, og prøv at holde en sikker afstand, mens du er blød på bremserne.
Adaptive affjedringsdæmpere
Det signalerer en funktionsfejl i reguleringen af affjedringens stivhed. I dette tilfælde anbefales det at køre forsigtigt, da denne funktionsfejl påvirker stabiliteten. Derudover skal du gå til servicecenteret for en systemfunktionstest.
Adaptivt forlygtesystem (AFL)
Dette symbol signalerer en fejl i det adaptive belysningssystem. Ligesom med regnsensoren skal belysningen stadig fungere i standardtilstand.
Advarselslampe for anhængertræk
Hvis dette symbol vises på dit instrumentbræt, er anhængertræk ikke gået korrekt i indgreb. Det er nødvendigt at standse, afbryde og tilslutte trækanordningen så hurtigt som muligt.
Advarselslampe for bremseklodser Læs mere
Denne advarselslampe tændes, når bremseklodserne er meget slidte. Vi anbefaler at udskifte dem så hurtigt som muligt, da virkningen af bremserne kan være reduceret.
Advarselslampe for dæktryk
Dette lys signaliserer forkert dæktryk i et eller flere dæk. Du bør kontrollere og justere trykket i dine dæk. Hvis du har skiftet dæk, og deres dimensioner afviger fra de tidligere, kan advarselslampen også vises. I så fald skal du blot indstille en ny værdi, så slukker lyset. Den nødvendige værdi afhænger af biltypen, dæk og andre faktorer - tjek manualen.
Advarselslampe for luftaffjedring
Lyset signalerer en funktionsfejl i luftaffjedringssystemet. Som med affjedrede støddæmpere anbefales det at køre forsigtigt og gå til et servicecenter.
Advarselslampe for pærefejl
Den informerer om en ikke-fungerende pære, der skal udskiftes.
Advarselslys bag spoiler
Advarselslampen kan lyse i tilfælde af en funktionsfejl i bagspoilerens styresystem. Det anbefales ikke at køre på motorvejen med en sådan defekt spoilerkontrol, og du skal besøge et servicecenter så hurtigt som muligt.
Bakkekontrol (HDC/DAC)
Det signalerer, at bakkenedstigningskontrollen er aktiveret i tilfælde af en stejlere hældning. I denne situation tager systemet kontrol over køretøjets stabilisering og holder en konstant hastighed.
DPF advarselslampe
Advarselslampen DPF (dieselpartikelfilter) angiver enten et problem eller regenerering af partikelfilteret. Du bør køre og holde en konstant hastighed i et omdrejningstal på 2000 - 2600 o/min i mindst 15 minutter, eller indtil regenereringen af filteret er færdig. Når det er gjort, forsvinder symbolet. Ellers skal du hurtigst muligt gå til servicecenteret.
Du kan støde på regenerering af filteret, når du ofte bruger din dieselbil over korte afstande.
EPC advarselslampe Læs mere
Et oplyst EPC-advarselslys kan signalere en funktionsfejl i gasspjældet, traktionskontrollen, fartpiloten, speederen eller urenheder i brændstoffet. Et mindre alvorligt problem, der kan få EPC-lyset til at tænde, er en sprunget pære, sprunget sikring eller defekt bremselyssensor. I nogle tilfælde kan et lavt batteri også forårsage dette problem.
ESC advarselslampe Læs mere
Hvis denne advarselslampe blinker under kørslen, er den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) aktiv og griber ind i en kritisk situation, for eksempel ved skarpe sving for at forhindre udskridning. Hvis det lyser konstant, er systemet sandsynligvis ikke funktionelt (medmindre der er en fejl i elektronikken, der ved et uheld ville tænde lyset), eller det er slukket.
En advarselslampe med påskriften OFF indikerer altid, at systemet er slukket. Kørsel med ESC-advarselslyset tændt kan betyde, at køretøjets håndtering er dårligere, hvilket kan føre til farlige situationer på vejen. Nogle modeller har den samme form som ESP- og ESC-lygterne. Pointen er, at disse systemer er identiske. Forskellen ligger kun i navnet.
ESP advarselslampe Læs mere
Hvis ESP-advarselslampen blinker under kørslen, er ESP-systemet funktionelt og griber ind i styringen. Du kan støde på det, når du kører din bil på glatte eller problematiske overflader. Hvis dit ESP-lys konstant lyser, betyder det enten, at du har slukket det, eller også er der en fejl i systemet. I disse tilfælde ville din bils stabilitet falde.
Forlygte rækkevidde kontrol
Det signalerer en funktionsfejl i de automatiske justeringer af forlygterne. Funktionaliteten vil ikke blive forringet i manuel tilstand, men vil ikke fungere automatisk.
Gearkasse advarselslampe
Denne advarselslampe kan indikere forskellige problemer relateret til en gearkasse. Under alle omstændigheder er det bedst at stoppe køretøjet, slukke for motoren og finde ud af årsagen til problemet. Hvis gearkassens væskestand er lav, skal den påfyldes straks på stedet. Ellers risikerer du dødelig skade på hele gearkassen.
Andre årsager kan være overophedning, gassvigt, defekt momentomformer, intern gearkassefejl eller sensor- eller elektronikfejl. Du bør ikke ignorere denne advarselslampe, da gearkassen er en af de dyreste komponenter i din bil.