Støkiometrisk blanding: Hvilken type blanding er det?

Engine pistons
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

En støkiometrisk blanding er en blanding af brændstof og luft, der indeholder den nøjagtige mængde luft, der kræves for perfekt forbrænding af brændstoffet. Dette perfekte forhold mellem brændstof og luft i blandingen kaldes det støkiometriske forhold.

Denne artikel vil kaste lidt lys over, hvad en støkiometrisk blanding er, og hvordan den påvirker motoren.

Indhold

Hvad er en støkiometrisk blanding?

Hvert brændstof har brug for en forskellig mængde luft til sin perfekte forbrænding. For eksempel med almindelig benzin (afhængigt af dens sammensætning) er der brug for cirka 14,7 kg luft til den perfekte forbrænding af 1 kg af dette brændstof. Med diesel skal der derimod 15 til 15,5 kilo luft til at forbrænde 1 kilo brændstof perfekt.

Derfor, hvis der opretholdes et perfekt forhold mellem brændstof og luft i blandingen, vil værdien af ​​luftoverskudsfaktoren nå 1 (λ = 1). I et sådant tilfælde taler vi om en støkiometrisk blanding. Hvis blandingen indeholder mere luft, kaldes den mager; hvis det indeholder mindre luft end det støkiometriske forhold, kaldes det rigt.

Støkiometrisk blanding og dens effekt på motoren

Forbrænding af en støkiometrisk blanding er en forbrænding, hvor al ilten forbruges til at forbrænde alt brændstoffet. Dette er den mest optimale forbrænding, vi kan opnå.

I teorien bør emissioner ikke forekomme ved afbrænding af en støkiometrisk blanding. I praksis er situationen dog anderledes og på grund af utilstrækkelig homogenisering af brændstoffet og dets vekselvirkning med andre stoffer såsom motorolie, urenheder i brændstoffet eller påvirkningen af ​​kvælstof fra luften og den korte tid, hvor forbrændingen proces skal finde sted, sker dannelsen af ​​emissioner.

Men da motorerne i almindelige biler hovedsageligt drives ved delvis belastning, er de designet til denne operation, så deres drift er så effektiv som muligt i denne tilstand (laveste brændstofforbrug og højeste økologi).

Med denne driftsform for motoren er arbejdet med en støkiometrisk blanding et passende kompromis mellem ydeevne, brændstofforbrug og mængden af ​​producerede emissioner.

Derudover skal motorerne i nutidens biler først alle opfylde emissionsgrænser, og derfor synes brugen af ​​en støkiometrisk blanding (λ = 1) at være den mest egnede, fordi det er under forbrændingen af ​​en støkiometrisk blanding, at katalysator har sin maksimale effektivitet, og motoren er den mest økologiske.