Hvordan kommer et revnet topstykke til udtryk?
Et revnet topstykke er en alvorlig mekanisk fejl og er en frygt for mange bilister. Men hvad kan forårsage, at cylinderhovedet revner, og hvordan kommer dette problem til udtryk?
Hvordan opdager man meget nemt et revnet topstykke? Vi vil besvare alle disse spørgsmål i denne artikel.
Indhold
Hvad kan få et cylinderhoved til at revne?
Clinderhovedet er en af de mest følsomme og belastede motorkomponenter, fordi det under motordrift belastes betydeligt mekanisk og termisk. Den mest almindelige årsag til topstykkeskader er således termisk overbelastning og overophedning.
Man bør heller ikke glemme designfejl, såsom dårligt formede kanaler, på grund af utilstrækkelig cirkulation af kølevæsken. Dette fører igen til overophedning af cylinderhovedet og dets efterfølgende revnedannelse.
Hvordan kommer et revnet topstykke til udtryk?
Et revnet cylinderhoved manifesteres oftest ved tab af kølevæske, ledsaget af hvid røg fra udstødningen. Denne røg kan dog dukke op bag bilen, selvom alt er i orden.
Hvid røg fra udstødningen er et helt naturligt fænomen ved opvarmning af en kold motor. Antag dog, at der opstår hvid røg bag bilen, selvom motoren er varmet op til driftstemperatur, og det er varmt udenfor. I så fald kan der komme kølevæske ind i cylinderrummet.
Et andet symptom på et beskadiget topstykke er fedtede oliepletter i kølevæsken, som du nemt kan opdage ved at kigge ind i kølevæskens ekspansionsbeholder ADVARSEL! Åben kun, når den er kold.
Du kan også registrere indtrængning af kølevæske i cylinderrummet ved at skrue hætten af, hvorigennem motorolie hældes. Hvis der er en emulsion (hvid til cappuccino-farvet fedt) på undersiden af låget, betyder det, at der er kommet kølervæske ind i motorolien.
Emulsionen i bunden af låget indikerer dog muligvis ikke et problem, fordi den også kan opstå, hvis du kun kører bilen over korte strækninger, især i koldt vejr, hvor motoren ikke når at varme op til driftstemperaturen .
Ud over disse symptomer på et revnet topstykke, kan du også støde på kølevæske, der bobler i varmeradiatoren eller kølevæskeekspansionsbeholderen.
Andre symptomer på, at cylinderhovedet revner
Derudover er det også muligt at detektere et revnet topstykke på andre måder. Ved hjælp af et endoskop er en mulighed at se efter kølevæskespor i cylinderrummet.
Ujævnt farvede tændrør kan også hjælpe dig, fordi de bliver tilstoppet med forskellige urenheder på grund af dårlig forbrænding. Det er også muligt at detektere et revnet topstykke ved at måle cylinderkompressionstryk.
Kompressionsforhold: Hvilken effekt har det på motoren?
Måling af cylinderkompressionstryk er en metode, hvorved nøjagtige oplysninger om motorens tilstand bestemmes. Kompressionstryk er det maksimalt opnåelige tryk ved slutningen af motorens kompressionsslag, når blandingen endnu ikke brænder.
Størrelsen af kompressionstrykket afhænger af kompressionsforholdet, motorhastigheden, cylindrenes fyldningsgrad og forbrændingskammerets tæthed.
Kompressionstrykket måles ved hjælp af en kompressionsmåler, der skrues ind i cylinderhovedet i stedet for tændrøret. Før måling af kompressionstrykket, varmes motoren op til driftstemperatur for at definere stempel-til-cylinder-afstandene.
Efterfølgende omdrejles motoren med starteren, mens gashåndtaget er helt åbent (gaspedalen trykket helt ned). Kompressionstrykket vises på nålen på kompressionsmåleren, som registrerer det højeste opnåede tryk.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg opdager skader på topstykket?
I dette tilfælde er driften af motoren farlig. Kølevæsken, der trænger ind i cylindrene, vasker ikke kun oliefilmen på cylinderens overflade væk, men fortynder også motorolien og fratager den dens egenskaber. Over tid kan dette føre til smøresvigt og fastklemning af stemplet i cylinderen.
Rødt motorkølevæskelys: Stop din bil nu! 🚨
Glem ikke lækagen af kølevæske, som kan forårsage en stigning i motorens temperatur. Hvis du fortsætter med at køre med en så beskadiget bilmotor, så glem ikke at tjekke kølervæsken og motorolien regelmæssigt.
Hvordan reparerer man et revnet topstykke?
Hvis du beslutter dig for at løse problemet med et revnet cylinderhoved, har du kun to muligheder: reparere eller udskifte det. Reparation af topstykket er muligt ved at svejse revnen, men det er måske ikke altid muligt, da det afhænger af hvor revnen er placeret.
Den bedste måde at eliminere dette problem på er at udskifte topstykket med cylinderhovedpakningen. Den gode nyhed er, at renoverede dele er ganske overkommelige for almindelige motorer, og koster en brøkdel af prisen på et helt nyt topstykke.
Blæst hovedpakning: Hvordan forhindrer man motorskade?
Det er i hvert fald ikke det billigste at reparere eller udskifte topstykket. Det afhænger meget af den specifikke motortype og spænder fra flere hundrede til tusindvis af euro.