Biludstødningsrøg: Hvilket problem indikerer farven?

Black smoke from the exhaust
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

I totaktsmotorernes tid var røg fra udstødningen ikke noget særligt. Næsten hver eneste bil røg. Nu om dage ryger moderne biler praktisk talt ikke, men når de starter, betyder det ballade. Røg fra udstødningen kan advare dig om et muligt problem eller motorfejl, og farve spiller en afgørende rolle i diagnosen – den fortæller dig, hvilken slags fejl, der er tale om.

Derfor har vi udarbejdet en artikel, hvor du vil lære, hvad den nøjagtige farve på røgen betyder. Dette vil hjælpe dig med i det mindste tilnærmelsesvis at afgøre, hvor fejlen opstod, og hvad du bør kontrollere eller reparere.

Indhold

1. Sort røg fra udstødning

Black smoke from the exhaust

Sort røg fra udstødningen indikerer, at din bils motor brænder en brændstofblanding, der er for rig. Det betyder, at der kommer mere brændstof ind i cylindrene end passende for et bestemt luftforhold. På grund af forbrænding af en brændstofblanding, der er for rig, opstår der en ufuldstændig forbrænding, og resultatet er netop sort røg, som indeholder en større mængde sod.

Ufuldkommen forbrænding og derfor sort røg fra udstødningen kan være forårsaget af en fejl i brændstofsystemet eller et problem med lufttilførslen. Sort røg fra udstødningen kan blandt andet være ledsaget af højt brændstofforbrug, vanskelige starter eller tab af kraft.

I tilfælde af benzinmotorer kan årsagen til ufuldstændig forbrænding være en funktionsfejl i lambdasonden, massestrømssensoren eller utætte brændstofinjektorer. I tilfælde af dieselmotorer kan årsagen til ufuldstændig forbrænding være en funktionsfejl i højtryksbrændstofpumpen, luftbalancen eller injektorerne. Men med begge motorer kan dette problem også være forårsaget af overdreven tilstopning af luftfilteret.

Den gode nyhed er, at brænding af en rig blanding ikke skader motoren væsentligt på kort sigt. Men afbrænding af en rig blanding kan føre til alvorlige problemer i det lange løb, så du bør løse dette problem hurtigst muligt.

En motor, der brænder en rig blanding, producerer mere sod. Denne sod kommer ind i motorolien, hvilket fører til hurtigere forkulning af stempelringene, tilstopning af oliefilteret eller kanalerne, som motorolien ledes igennem, og generelt større slid på de enkelte motordele på grund af påvirkning af nedbrudt motorolie.

2. Hvid røg fra udstødning

White smoke from the exhaust

Hvid røg fra udstødningen er kun vanddamp. Det er dog nødvendigt at skelne, om dette ikke blot er et naturligt fænomen på grund af lave udetemperaturer. Hvid røg er et helt naturligt fænomen, når man varmer en kold motor op.

Hvis der opstår hvid røg bag bilen, selvom den er godt opvarmet og udetemperaturen er normal, brænder motoren vand eller kølevæsken, der kom ind i cylindrene. En beskadiget pakning kan forårsage dette under topstykket, et revnet topstykke eller endda i værste tilfælde en revnet cylinderblok. I ingen af disse tilfælde skal du dog ikke regne med, at reparationen bliver billig.

Du kan finde ud af, om kølevæsken trænger ind i cylinderrummet, ved at kigge ind i kølevæskens ekspansionsbeholder. Hvis kølevæskeniveauet er faldet, eller der er fedtede pletter på overfladen, er det næsten sikkert, at kølevæsken blander sig med motorolien.

Du kan også opdage et problem med kølevæske, der trænger ind i cylinderrummet ved at skrue hætten af, hvorigennem motorolien hældes. Hvis der er en emulsion på undersiden af hætten, betyder det, at der er kommet kølevæske ind i motorolien.

Emulsionen i bunden af låget kan dog også optræde, hvis du ofte kører bilen over korte strækninger, især i koldt vejr, hvor motoren ikke når at varme op til driftstemperaturen.

Den hvide røg skal ikke tages let på. Hvis kølevæske siver ind i topstykket, bør du ikke køre bilen, før du har løst problemet. Hvis du forsømmer dette problem, vil du forårsage øget slitage på alle motormekanismer, hvilket i sidste ende kan føre til motorskade.

3. Blå og grå røg fra udstødningen

Blue smoke from the exhaust

Blå røg fra udstødningen betyder kun én ting. Motorolie kommer ind i cylinderrummet. Jo mere motorolie trænger ind i cylindrene, jo mere ryger bilen. Et ledsagende fænomen med olieindtrængning i cylindrene er for højt motorolieforbrug.

Motorolie kan komme ind i cylindrene på flere måder, enten gennem slidte stempelringe, cylinderforinger, stempler eller cylindre. Med superladede motorer kan blå røg dog også være forårsaget af turboladeren, som har slidte lejer eller en beskadiget tætning.

Slid i cylinderområdet er ledsaget af et tab af kompression. Det skal dog tilføjes, at de ovennævnte defekter ikke opstår på alle cylindre samtidigt, så en defekt cylinder kan let opdages ved at sammenligne tændrørene eller ved at måle kompressionen og sammenligne den med andre cylindre.

Blå røg betyder således normalt et motoreftersyn. Men hvis en gammel bil, du ikke værdsætter for meget, begynder at ryge på denne måde, anbefales det blot at fylde motorolie på, fordi motoreftersynet kan overstige hele bilens pris.