Motorolier: Hvordan vælger man den rigtige olie til bilen?

Motorolier er teknisk set komplekse produkter, der anvendes som smøremidler til stempel-forbrændingsmotorer.

Motorolier har både smøre-, køle- og rengøringsfunktioner, og de beskytter også motoren mod korrosion.

Indhold

Krav til motorolier:

  • minimere friktion og slid

  • modstand mod brud på oliefilmen

  • reduktion af brændstofforbrug

  • vedhæftning til slidflader

  • forebyggelse af overfladeskader

  • termisk stabilitet

  • modstandsdygtighed mod oxidation

  • viskositet og flydende egenskaber ved lave temperaturer

  • minimalt afhængighed af viskositet fra temperaturen

  • beskyttelse mod korrosion

  • reduktion af skumning

  • tætningskapacitet

  • lav flygtighed

  • god termisk ledningsevne

  • køleeffektivitet

Og mange flere, hvilket gør det klart, hvorfor motorolie er en af de vigtigste driftsvæsker i en bil.

Så hvis du planlægger at skifte olie, men ikke ved, hvilken motorolie der er den rigtige til din bils motor, er du kommet til det rette sted. For at vælge den rigtige motorolie skal du vide lidt om mærkningen af motorolier. Mærkningen af olierne giver os mulighed for at vælge den bedste motorolie til motoren i vores kære firehjuler.

I dagens artikel vil du finde alt det nødvendige for at vælge den rigtige motorolie, men lad os først tale lidt om inddelingen af motorolier.

Efter fremstillingsmetode inddeles motorolier i:

1. Mineralmotorolier

Mineralolier fremstilles ved behandling af råolie. Råolie bliver først renset for vand og mekaniske urenheder, hvorefter den ved hjælp af fraktioneret destillation (en proces til opdeling af kemiske stoffer baseret på kogepunktet ved opvarmning) opdeles i petroleum, benzin, diesel og oliefraktioner. Produktionen fortsætter med yderligere destilleringer, hvor olie og fyringsolie separeres fra den grundlæggende oliefraktion. Den sidste destillation giver os basen for motorolien.

2. Syntetiske motorolier

Disse olier fremstilles ved syntese (en kemisk reaktion, hvor to eller flere elementer kombineres til et mere komplekst produkt) fra forskellige stoffer i stedet for råolie. Syntetiske olier har bedre flydende egenskaber ved lavere temperaturer og lavere fordampning. De har bedre mekaniske og kemiske egenskaber, men er også dyrere end mineralolier.

3. Halvsyntetiske motorolier

Dette er en blanding af syntetisk og mineralolie, hvor andelen af syntetisk olie ikke overstiger 30%. De er designet til at have fordelene ved syntetiske olier og prisen på mineralolier.

Nu har du fået de grundlæggende oplysninger om motorolier. Lad os dog gå videre og se på de to grundlæggende og vigtigste parametre for motorolie, som er viskositet og præstationsklasse.

Viskositet af motorolier:

Viskositet er en konstant størrelse, der angiver graden af indre friktion, det vil sige den modstand, som væsken (i vores tilfælde motorolie) udøver mod kræfter, der forsøger at flytte dens mindste partikler. Viskositet udtrykker derfor væskers flydende egenskaber. Denne størrelse er dog variabel og afhænger af temperaturen. Under motordrift sker der ændringer i temperatur og tryk, og derfor ændres viskositeten af olien. Det er dog ønskeligt for optimal smøring, at viskositeten en motorolie ændres så lidt som muligt i forhold til temperaturen.

Afhængigheden af oliens viskositet fra temperaturen angives ved viskositetsindekset; jo højere værdi, desto mindre ændrer olien viskositeten ved ændringer i temperaturen, og jo bedre er motorolien.

Viskøse egenskaber ved motorolier:

Til den almindelige karakterisering af de viskøse egenskaber ved motorolier anvendes udelukkende SAE-specifikationen (Society of Automotive Engineers, USA), som bruger seks vinterklasser mærket med tal og bogstavet W, såsom 5W, samt fem sommerklasser, kun mærket med tal.

Vinterklasser af motorolier:

Tallene og bogstavet W fra 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W angiver vinterviskositeten af olien. Jo lavere tallet er, desto lavere temperatur (mere ned i minus) kan være uden at olien fortykkes.

Sommerklasser af motorolier:

De øvrige tal efter bindestregen fra 20, 30, 40, 50 og 60 angiver sommerviskositeten af olien. Jo højere dette tal er, desto højere kan omgivelsestemperaturen være, mens motoren kører, og olien forbliver tilstrækkeligt tyk til at sikre korrekt smøring af motoren.

Hvis en olieetiket kun angiver én af disse to klasser, betyder det, at det er en envejs motorolie, enten sommer- eller vinterolie. Er motorolien mærket med begge klasser, er det en flertrinsolie, og dermed en helårsolie.

Motorolier og deres anvendelse ved udendørstemperatur ifølge SAE-mærkning:

  • SAE 30 (fra -5°C til +40°C)

  • SAE 40 (fra -0°C til +45°C)

  • SAE 20W-50 (fra -15°C til +50°C)

  • SAE 15W-40 (fra -20°C til +45°C)

  • SAE 10W-40 (fra -25°C til +35°C)

  • SAE 5W-40 (fra -30°C til +30°C)

  • SAE 5W-30 (fra -30°C til +25°C)

  • SAE 0W-30 (fra -50°C til +30°C)

Præstationskategori for motorolier:

Præstationskategorien karakteriserer både de øjeblikkelige og langsigtede egenskaber for olien under forskellige arbejdsforhold og ændringer i motorens belastning. Vigtige egenskaber inkluderer blandt andet fordampning, slidbeskyttelse, oxidation, vægkorrosion, beskyttelse mod aflejringer, oxidativ stabilitet af olien, skumning af olien, brændstofbesparelse og andre lignende egenskaber.

Til mærkning af præstationskategorien for motorolier anvendes følgende standarder:

API-klassifikation (American Petroleum Institute, USA) ACEA-klassifikation (Association des Constructeurs Européens d’Automobile, EU) Bilproducenternes og motorers standarder (VW, Volvo, Tatra) Mil-L-klassifikation (normer fra amerikanske producenter) ILSAC-klassifikation CCMC-klassifikation (Comité des Constructeurs d’Automobile du Marché Commun, EU)

I øjeblikket anvendes primært API-specifikationer, ACEA og standarder fra bil- og motorproducenter til at bestemme præstationsstandarderne for motorolier.

API-klassifikation:

API-klassifikationen adskiller motorolier efter motortype i benzinmotorer, mærket med S, og dieselmotorer, mærket med C. Disse to genkendelsesbogstaver får også yderligere bogstaver efter alfabetet, for eksempel SL eller CB. Jo længere det andet bogstav er i alfabetet, desto højere præstationsklasse og dermed kvalitet har olien.

Du kan dog også finde mærkningen som f.eks. SL/CB. I dette tilfælde er det en olie, der kan anvendes både i benzinmotorer og dieselmotorer. Da denne mærkning starter med bogstavet S, er denne olie primært beregnet til benzinmotorer. Hvis det første bogstav i mærkningen derimod var C, ville det være en olie primært beregnet til dieselmotorer.

I Europa støder vi oftest på ACEA-klassifikationen samt standarderne fra bil- og motorproducenter.

ACEA-klassifikationen opdeler nye motorolier i tre grupper:

A/B - Olier til benzin- og dieselmotorer i personbiler og lette erhvervskøretøjer, der mærkes med et bogstav og et nummer fra A1 til A5 for benzinmotorer og fra B1 til B5 for dieselmotorer.

C - Olier kompatible med katalysatorer og partikelfiltre C1, C2, C3, C4

E - For højtydende motorer i lastbiler E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8, E9

Standarder fra bil- og motorproducenter:

Mange producenter kræver, at motorolier opfylder yderligere krav, som ikke dækkes af de tidligere klassifikationer.

De mest kendte standarder er:

VW 501.01 - Olier til benzin- og ikke-turbo dieselmotorer

VW 500.00 - Olier til benzin- og ikke-turbo dieselmotorer

VW 505.00 - Olier til både turbo og ikke-turbo dieselmotorer

VW 505.01 - Olier til pumpe-dyse motorer med forlænget udskiftningsinterval

VW 507.00 - Olier til dieselmotorer, der er egnet til motorer med partikelfiltre

Hvornår skal man vælge den rigtige olie til bilen?

Moderne bilmotorer anvender halvsyntetiske, mineraliske, men især syntetiske motorolier, hovedsageligt fordi de har lav viskositet (tynde), hvilket reducerer brændstofforbruget, forlænger motorens levetid samt skiftintervallet for motorolien. Det betyder dog ikke, at man blot kan forlænge producentens angivne olieudskiftningsinterval ved at hælde syntetisk olie i motoren.

Lad os være ærlige; ofte er der behov for at forkorte dette producentbestemte olieudskiftningsinterval, hvilket mange mekanikere eller andre specialister på biler og motorer anbefaler.

Halvsyntetiske motorolier er hydrokrakede motorolier med højere termisk stabilitet sammenlignet med mineralolier. I dag undgår de fleste bil- og motorproducenter mineralolier, især på grund af deres høje viskositet, lavere termiske modstand og dårligere smøringsegenskaber sammenlignet med halvsyntetiske og syntetiske olier.

Benzinmotorer belaster olierne mindre end dieselmotorer, hvilket betyder, at kravene til motorolie til dieselmotorer er højere. Af denne grund, udover motorolier fremstillet til både benzin- og dieselmotorer, findes der også specialiserede olier, der kun er beregnet til diesel- eller benzinmotorer, som jeg tidligere har nævnt.

Det bedste, du kan gøre, er dog at anvende den olie i motoren på din bil, som producenten anbefaler eller foreskriver. Ejere af ældre biler, som ikke ønsker at investere penge i dem, mens deres motorer viser tegn på forbrug eller lækage af motorolie, kan dog anvende mere viskøse motorolier, hvilket midlertidigt vil begrænse lækagen af motorolie.

Brændstofforbrug af motorolie:

Hvis du planlægger at skifte motorolie, er det en god idé at købe 1 liter af den samme olie udover den mængde olie, du hælder i motoren. Dette kan forhindre en mulig forveksling af olie, hvis det skulle være nødvendigt at supplere under intervallet.

Du må nemlig ikke glemme den normale olieforbrug. Selv den bedste motor fyldt med den højeste kvalitet olie har sit normale olieforbrug. Olieforbruget angiver motorkonstruktøren, men for almindelige biler varierer det fra 0,3 liter op til 1 liter per udskiftningsinterval.

Den normale olieforbrug påvirkes dog betydeligt af kørestilen. Hvis du ofte presser din bil op i det røde felt på omdrejningstælleren, kan det normale forbrug af motorolien være endnu højere end det, som producenten angiver. Dette normale olieforbrug sker ved indtrængning af olie i forbrændingskammeret. Det er derfor en god idé at have en liter olie af samme mærke og specifikation altid ved hånden.

Olieudskiftningsinterval:

Til sidst bør du, udover at vælge den rigtige olie til bilens motor, heller ikke glemme at overholde det rette udskiftningsinterval, og du bør heller ikke blande olier med forskellige specifikationer eller bruge "magiske" produkter til at forlænge olies liv og udskiftningsinterval.

Hvis du bruger mineralolie, bør du ikke ved olieudskiftningen anvende noget andet end igen en mineralolie. Syntetisk olie kan opløse aflejringer i motoren, og derfor er det nødvendigt at rense motoren først, når man skifter fra mineralolie til syntetisk for at undgå tilstopning af kanalerne i motorens smøresystem. Derfor må syntetisk og halvsyntetisk motorolie ikke blandes med mineralolie.

Hvis du ikke følger disse regler, spiller det ingen rolle, hvilken motorolie du hælder i bilen. Du kan lige så godt købe den billigste olie for at spare penge, så du får råd til at løse de problemer og fejl, som brugen af forkert motorolie kan medføre.