Lambdasondefejl: Hvad er årsagen?

Lambda sonde
Udgivet kl
Oversat fra original (kilde: autoride.co)

En funktionsfejl i lambdasonden kan være årsag til øget brændstofforbrug og hård tomgang eller uregelmæssig motordrift. I dagens artikel vil vi tale om, hvordan en funktionsfejl i lambda-sonden manifesterer sig, og hvilke problemer det forårsager.

Inden vi starter, lad os dog se på lambdasondefunktionen og hvordan den påvirker motoren.

Indhold

Hvad er lambdasonde til?

En lambdasonde er en iltsensor i udstødningsrøret, der bruges i alle gnisttændingsmotorer med elektrisk benzinindsprøjtning, men nogle moderne dieselmotorer er også udstyret med den.

En lambdasonde reagerer på ilt i udstødningsrøret og genererer et elektrisk signal baseret på en kemisk reaktion. Dette signal sendes til motorstyringsenheden, som derefter bruger gasventilen og injektorerne til at justere forholdet mellem brændstof og luft i arbejdsrummet. Udgangsværdien af signalet, der sendes af lambdasonden til motorstyringsenheden, ændres afhængigt af iltindholdet i udstødningsrøret.

Ved hjælp af lambdasonden er motorstyreenheden i stand til at skabe det bedste luft- og brændstofforhold, takket være hvilket motoren arbejder økonomisk og producerer færre skadelige stoffer. Lambdasonden har en lignende form som tændrøret og er lavet af platin og keramiske materialer.

Moderne biler er dog udstyret med to lambdasonder. Den første lambdasonde, regulatorsonden, er foran katalysatoren og opfylder sin klassiske funktion. Den anden lambdasonde, kaldet diagnostisk, er placeret bag katalysatoren, og dens opgave er at kontrollere effektiviteten af katalysatoren.

Hvis katalysatoren ikke er funktionel, nedbryder den ikke skadelige stoffer. Derfor, hvis den anden lambdasonde måler de samme værdier som den første, betyder det, at katalysatoren ikke virker, som et resultat af, at motoren skifter til nødtilstand, eller kontroller motorens advarselslampe tændes.

Hvilke problemer forårsager den defekte lambdasonde?

En funktionsfejl i lambdasonden kan forårsage flere problemer, især højt brændstofforbrug, ujævn tomgang, uregelmæssig motordrift eller dårlige starter. Lad os tage et kig på, hvordan disse problemer viser sig.

1. Højt brændstofforbrug

Hvis lambdasonden er slidt og ikke ude af drift for altid, kører motoren normalt, og check engine-lampen lyser ikke. Alt ser fint ud for øjet, selvom det ikke er det.

En slidt lambdasonde kan dog relativt let registreres ved lugten af benzin produceret bag bilen, selvom motoren er varmet op til driftstemperaturen. Det betyder, at blandingen er rigere, end den egentlig burde være.

Et andet symptom på en slidt lambdasonde er øget brændstofforbrug. Du bemærker det måske ikke, især hvis du ikke bruger bilen alene eller køber en bil, hvis lambdasonde allerede var i dårlig stand. En slidt lambdasonde kommer dog også til udtryk ved et fald i ydeevnen, som føreren vænner sig til, da det ikke opstår pludseligt, men kontinuerligt.

Den faktiske tilstand af lambdasonden kan detekteres ved at måle spændingen på dens positive og negative ledninger.

2. Hård tomgang, uregelmæssig drift og dårlige starter

Hvis lambda-sonden er permanent beskadiget, eller dens levetid allerede er ved at være slut, kommer problemerne til udtryk ved følgende:

  • Vanskelig start
  • Ujævn tomgang
  • Uregelmæssig og ukultiveret motordrift ledsaget af effektudsving

I nogle tilfælde kan styreenheden indstille motoren til nødtilstand, hvor blandingen vil blive blandet i henhold til det støkiometriske forhold. Kontroller motorens advarselslampe angiver dog lambdasondens funktionsfejl i et sådant tilfælde.

I tilfælde af at der er to lambdasonder i udstødningsrøret, mens problemet kun er den diagnostiske, altså lambdasonden, som er placeret bag katalysatoren, vil der være et misforhold mellem de to lambdasonder.

Dette vil få tjek motor-symbolet på instrumentbrættet til at tænde, men motorens funktion, effekt eller brændstoføkonomi ændres ikke. Så det eneste problem er, at du ikke vil bestå et teknisk tjek med sådan en bil.

Ud over de nævnte problemer kan en funktionsfejl i lambdasonden også forårsage skade på katalysatoren, hvis den ikke behandles i længere tid. Sidstnævnte kan blive beskadiget af høje temperaturer, der opstår i udstødningsrøret som følge af forbrænding af en alt for rig blanding, selv i motortilstande, når dette ikke er ønskeligt.

Årsager til funktionsfejl i lambdasonden

Lambda sonde

1. Naturlig slitage/skade

Lambdasonden udsættes for meget uønskede påvirkninger i udstødningsrøret. Dette skyldes hovedsageligt den høje temperatur og aggressive kemiske effekt af udstødningsgasserne. Det er derfor naturligt, at lambdasonden bliver slidt med tiden og vil nå sin levetid en dag.

2. Mekanisk skade

Den mest almindelige mekaniske skade på lambdasonden opstår under monteringen. Blandt dem, vi kan for eksempel inkludere:

  • Lambdasondebrud (forkert installation)
  • Brækket ledning (forkert samling)
  • Løs sondetætning (forkert samling)
  • Korrosion (fugt)
  • Aflejringer på sensoren (brændende olie, kølevæske)

Se en kort demonstration af, hvordan lambdasonden virker: